Ap og Sp vil ha fotoboksbruken opp i Stortinget:
– Fartsboksene må slås på
Arbeiderpartiet og Senterpartiet krever at fotoboksene må slås på. – Jeg forventer at politiet øker kapasiteten sin, sier Ivar Odnes, samferdselspolitisk talsmann i Senterpartiet, til Motor.
Motor har fortalt om fartsbokser som er mer av enn på – og som dermed ikke fotograferer råkjørere.
Fotoboksen i Vålerengatunnelen er på bare 45 minutter i døgnet.
– Fotoboksene har en viktig funksjon. Derfor er det viktig at de faktisk blir brukt, og at det blir fulgt opp med straffereaksjoner mot de som bryter fartsgrensen der fotoboksene står, sier Ivar Odnes, samferdselspolitisk talsmann i Senterpartiet til Motor.
– Må brukes
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne Kirsti Leirtrø forteller at Arbeiderpartiet er opptatt av at fotoboksene brukes og er på.
– Et markant trekk ved trafikkulykkene nå er at over halvparten av dem skyldes godt voksne menn med altfor stor fart. Da må man sørge for at de boksene som er satt opp faktisk blir brukt, sier Leirtrø.
Hun varsler at hun vil ta saken opp med samferdselsministeren.
Les også: Disse fotoboksene tar flest råkjørere
Krever økt bruk
Politiet har uttalt til Motor at de ikke har kapasitet til å skrive ut flere bøter. Derfor er mange fotobokser mer av enn på.
Ivar Odnes i Senterpartiet forventer at politiets kapasitet økes, slik at boksene oftere kan stå på.
– Om ikke det blir gjort vil jeg ha en god begrunnelse.
Han vil kontakte den nye justisministeren, Tor Mikkel Wara (Frp).
– Jeg forventer at han, som har ansvaret for politiets prioriteringer, har klare forventninger til overvåking og oppfølging av trafikksikkerhetstiltak som fotoboksene er en viktig del av, sier Odnes.
Tause statsråder
Helge Orten, samferdselspolitisk talsmann i Høyre, mener fotoboksene har preventiv effekt – uavhengig av hvor mye de står på.
– Bilførerne vet jo ikke når de er aktive. Disse prioriteringene bør politiet selv gjøre, sier Orten til Motor.
Hverken justisministeren eller samferdselsministeren har besvart Motors henvendelser.
Les også: Så få bensin- og dieselbiler kjøper vi nå