LETT VALG: – Elbil-fordelene er rett og slett veldig bra. Det er en no-brainer, gitt det nivået vi nå ser på avgifter og bompenger, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Elbil-bølgen kraftigere og kraftigere:

19 av 20 bestselgere er elektrifiserte

Andelen bensin- og dieselbiler blant de 10 mest solgte bilmodellene i mars er helt nede på 5,2 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Mars-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken var historiske: For første gang har en enkeltmodell (Nissan Leaf) over 15 prosent markedsandel.

Ser vi nærmere på tallene for de 10 mest populære modellene, som utgjør over 46 prosent av nybilregistreringene, er 19 av 20 biler elektrifiserte i en eller annen form (batterielektrisk, plug-in hybrid og hybrid).

Kolonnene viser de mest solgte modellene – med modellnavn, antall solgte biler totalt, og antall bensin- og dieselbiler: 

1. Nissan Leaf

2 172

0

2. Tesla Model X

727

0

3. Volkswagen Golf

697

212

4. Tesla Model S

676

0

5. BMW i3

528

0

6. Mitsubishi Outlander

463

25

7. Volvo V90

453

86

8. Renault Zoe

347

0

9. Volvo XC60

339

25

10. Toyota Rav4

295

1

Les også: Hva skal jeg gjøre nå med dieselbilen?

– Det er bare en bekreftelse på at dette skiftet har gått sykt fort. Utvalget av elektriske biler er tross alt relativt begrenset. Når det kommer modeller som kan fungere som nummer 1-bil for folk flest både i by og distrikt, vil markedet snu på ordentlig. Vi er faktisk ikke der ennå, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, til Motor.

Forklaringen på det som skjer er ganske enkel, mener han:

– Pakka med alle fordelene er rett og slett veldig bra. Det er en no-brainer, gitt det nivået vi nå ser på avgifter og bompenger, sier Andresen.

Han leder interesseorganisasjonen for en bransje med nærmere 50 000 sysselsatte og en omsetning på 200 milliarder kroner. Skiftet fra fossilt drivstoff til nullutslipp kommer til å få dramatiske konsekvenser for næringen.

Les også: Vi har testet fire plug-in hybrider i mellomklassen

– Politikerne vet hva som skjer. Ja, de ønsker bare at det skal skje enda raskere. Nå vil de redde provenyet (inntektene fra skatt og avgifter, red.anm.) ved å heve dieselavgiftene.

– Og hva skjer da?

– Da vil salget av bensin- og dieselbiler stoppe opp enda mer. Folk i distriktene vil fortsette med den bilen de har, i påvente av nye modeller, sier han.

Andresen sier vi har en ulik grad av elbil-feber mellom by og distrikt, fordi dagens elbil-modeller fungerer utmerket som nummer 2-bil for svært mange mennesker i byene. På landet er det en helt annen virkelighet.

– I distriktene er man i større grad avhengig av nummer 1-bilen, som må ha rekkevidde og hengerfeste, men for mange blir Tesla Model X for dyrt. Da vil mange vente på passende modeller i stedet for å kjøpe nytt, sier Erik Andresen.

Nordmenn bruker bilene sine lenge. Gjennomsnittsalder ved vraking er over 18 år. Det underbygger at elbil-skiftet først og fremst dominerer nybilhandelen, ikke bilparken som helhet.

INTET FALL: Tross elbil-veksten er det fortsatt relativt stabile tall for salget av flytende drivstoff, sier Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge.

– Av den samlede bilparken i Norge utgjør elbilene fortsatt bare fem prosent. Det er en av de viktigste forklaringene på at elbil-veksten ennå ikke har hatt effekt på salget av flytende drivstoff, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, til Motor.

Les også: Nye Nissan Leaf imponerer kraftig i vår test