Kinesiske Sailun skuffer allerede før testen begynner. Etter rolig innkjøring på 50 mil er det store variasjoner i piggutstikk. Flere pigger har til og med falt ut, og verre skal det bli.
Gummien er nesten like hard som på et sommerdekk og savner alt av feste på vinterføre – og da sammenligner vi det ikke bare med piggdekkene.
Dekket kan ikke engang måle seg med et sommerlig helårsdekk på snø og is. Det burde ikke vært lov å kalle dette et vinterdekk – det er rent lureri!
Den harde gummien burde gjøre det bedre egnet på asfalt, men selv her oppfører Sailun seg lunefullt og er vanskelig å styre når det nærmer seg grepsgrensen.
Sjelden har et dekk gjort det dårligere i test enn dette billigdekket fra Kina.
Snø
Akselerasjon:2Bremselengde:4Kjøreegenskaper:2
Is
Akselerasjon:1Bremselengde:3Kjøreegenskaper:3
Tørr asfalt
Bremselengde:2Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:6Kjøreegenskaper:1Vannplaning:2
Annet
Støy:3Forbruk:1
Pigger
Antall:139
PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.