SVENSKE TILSTANDER: Den største delen av testen er gjort på det store testanlegget i Arvidsjaur i nord-Sverige. Foto: Peter Gunnars
SVENSKE TILSTANDER: Den største delen av testen er gjort på det store testanlegget i Arvidsjaur i nord-Sverige. Foto: Peter Gunnars

Den store vinterdekktesten 2019:

Slik finner vi vinnerdekket

I årets store vinterdekktest har vi testet til sammen 16 dekk, nærmere bestemt sju piggfrie dekk og sju piggdekk, pluss to referansedekk for å tydeliggjøre egenskapene til dekkene som er testet.

Publisert Sist oppdatert

Vinnerne kåres ved hjelp av vektede poeng i de forskjellige kategoriene, noe du kan se av tabellene i testen.

Når du leser kan du legge vekt på de tabellene som er avgjørende for ditt kjøremønster.

Det er også viktig å understreke at poeng og plassering mellom piggdekk og piggfrie dekk ikke kan sammenlignes, fordi dekkene i hver kategori er testet og gitt poeng i forhold til hverandre.

Det samme prinsippet gjelder for fjorårets tester, som da altså ikke kan sammenlignes direkte med årets tester.

Les også: Her er hovedsaken med det viktigste fra årets test

TESTSJEF: Nils Svärd, dekktest-ansvarlig i magasinet Vi Bilägare, har ledet arbeidet med årets vinterdekktest.
TESTSJEF: Nils Svärd, dekktest-ansvarlig i magasinet Vi Bilägare, har ledet arbeidet med årets vinterdekktest.

Parallelle tester

Testene på is og snø ble kjørt på testbanen utenfor Arvidsjaur i Sverige i slutten av februar 2019. Piggdekkstesten og testen av de piggfrie dekkene ble kjørt parallelt.

Alle subjektive vurderinger av kjøreegenskaper er gjort med Volvo V60. De elektroniske hjelpesystemene ABS og antispinn var tilkoblet. Vi brukte kjøreprogrammet «sport» for å tillate litt mer hjulspinn og slingring for å forsterke dekkets karakter og gi bedre flyt i kjøringen.

Vi startet og avsluttet bremse- og akselerasjonstestene ved 5 km/t i stedet for 0 km/t for å minimere feilmarginene som teknikken i bilen (ABS og antispinn) gir. Disse testene ble kjørt med Ford Focus.

Alle målinger på tørr og våt asfalt, bortsett fra vannplaning og forbruk, ble utført på en testbane i Gislaved i Sverige i slutten av april. Også da benyttet vi Volvo V60 og Ford Focus som testbiler.

Forbruksmålingene ble gjort på en oval bane utenfor Hannover i Tyskland i jevn fart på 80 km/t med en Ford Focus 1,0T EcoBoost 125. Vannplaning ble testet på den samme banen. 

Alle dekkene har dimensjonen 225/50 R 17.

Sjekk her for å se oversikten over dekkene i hver eneste testkategori!