Grep på snø, grep i sving på grov is, lavt støynivå.
MINUS:
Grep på våt vei, kjøring på tørr asfalt, vannplaning.
Stikk i strid med det mange tror så er det på asfalt at det piggfrie vinterdekket viser sin svakhet.
Spesielt får det problemer på myk asfalt. For å gi stabilitet og styrerespons på asfalt har det piggfrie dekket nemlig et tett mønster som er dårlig på å lede bort vann.
Istedet plukker det mange poeng på vinterføre.
Først og fremst har det godt grep på snø, men de nye piggfrie dekkene håndterer også is på en god måte.
På grov is viser VikingContact7 virkelig hvor bra et moderne piggfritt dekk er blitt.
Bra vintergrep og lavt støynivå holder til en bronseplass.
For å sammenligne piggdekkene med det aller beste piggfrie dekket tok vi med VikingContact7 fra Continental, fjorårets testvinner.
Snø
Akselerasjon:5Bremselengde:10Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:2Bremselengde:9Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:5Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:6Kjøreegenskaper:2Vannplaning:2
Annet
Støy:3Forbruk:5
Pigger
PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.