Kinesiske Leao eies av Linglong og lokker med lav pris.
I vinterøvelsene presterer Leao overraskende nær de mer etablerte dekkprodusentene – riktignok dårligst av de nordiske piggdekkene, men bedre enn det kontinentale fra en premiumprodusent.
Dessuten gjør det relativt grove mønsteret at dekket håndterer vannplaning godt.
Men svakhetene viser seg raskt i pressede situasjoner. På is og snø mister Leao grepet plutselig og har også størst problemer med å gjenvinne festet.
I unnamanøvertesten på tørr asfalt takler det ikke sidekreftene og slingrer vilt selv i lave hastigheter. På våt asfalt sladder det litt i hver eneste sving.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.