Continental har den mykeste gummiblandingen av de testede dekkene (målt hardhetsgrad – shoreverdi – på 49), og til å være et piggfritt dekk imponerer VC7 med uvanlig godt grep på is.
Også på snø når dekket helt til topps.
Det er lettkjørt i kritiske situasjoner, klarer seg best gjennom skarpe svinger og slipper grepet gradvis med lett understyrt balanse.
VC7 har lykkes med å kombinere myk, vinteroptimal gummi med anstendig styrerespons og godkjent stabilitet på tørr asfalt.
Størst problemer har dekket på våt vei, og det vannplaner tidligst av alle dekkene i testen. Det er et minus.
Totalt blir det likevel en klar testseier – igjen.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.