HOLDER MÅL: Første generasjon Q3 var etter vår mening den stygge andungen hos Audi. Som fullvoksen svane i annen generasjon er SUV-en, på størrelse med Volkswagens Tiguan, adskillig mer attraktiv.Foto: KNUT MOBERG
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Audi ble stjerneskuddet i det norske markedet i 2020 takket være elbilen e-tron. Merkets utmerkede ladehybrider har havnet fullstendig i skyggen, ikke minst Q3.
Slik ønsket de å øke salget av biler som har lave CO2-tall i vognkortet – og i de offentlige statistikkene. Hittil har de nok ikke gjort nevneverdig utslag i sistnevnte, for av over 23.000 ladehybrider som er registrert her i landet så langt i år, har bare 30 (!) av dem vært Q3.
Direkte konkurrenter som BMW X1 xDrive 25e og Volvo XC40 Recharge Twin Engine er det på samme tid levert ut henholdsvis 1347 og 1119 eksemplarer av. Det er total utklassing!
Er så bilen urettferdig ignorert av norske kunder? Det ville vi finne ut gjennom en test.
Annonse
Audi Q3 2021
71 poeng
Testbil: Audi Q3 45 TFSI e Business. Pris fra: 549.000 (inkl. omkostninger). Pris testbil 657.840. (inkl. omkostninger). Tekniske data, testbil: Drivlinje: 1,4 liter firesylindret bensinmotor, 150 hk og elmotor på 116 hk. Total effekt 245 hk, 400 Nm., forhjulsdrift, 7-trinns S tronic automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 51 km/0,16 l/mil. 0-100 km/t: 7,3 sek, toppfart: 210 km/t (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1740/505 kg. Dekkdimensjon: 235/50R19. Bagasjerom min/max: 380/1375 l, hengervekt:1400 kg. Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 449/185/163/268 cm.
Komfort
8/10
Sittekomforten er relativt fast, men god - også bakseteplassene er behagelige. Brukervennligheten bidrar også til økt komfort. Det relativt faste understellet er godt avdempet, men slipper noen ujevnheter gjennom. Lydnivået er gjennomgående lavt.
Design
8/10
Betydelig mer velproporsjonert og med skarpere og mer gjennomført linjeføring enn forgjengeren, dessuten mer funksjonell. Nøktern, men renskåren og høyverdig interiørdesign.
Kjøreegenskaper
8/10
245 hk gjør bilen kvikk nok, men bilen oppleves ikke som noen GTI. Velbalansert oppførsel på veien, fremhevet av lavt tyngdepunkt. Presis og god styring. Forutsigbare og trygge kjøreegenskaper.
Miljø og forbruk
6/10
Klarer oppgitt elektrisk rekkevidde under gode forhold og kan klare seg med under 0,6 liter per mil med pen kjøring. Noe bedre enn Volvo XC40.
Utstyr
7/10
Svært mye tilgjengelig, men mye av det ekstrautstyr. Som standard har Q3 begrenset med utstyret du bør ha for å få videresolgt bilen. Business-pakke relativt bra utstyrt, men krever tillegg f. eks. for el-seter, ryggekamera og adaptiv cruise control.
Praktisk
7/10
Hengervekt begrenset til 1400 kg og betydelig krympet bagasjerom trekker ned. Justerbart og tredelt baksete trekker opp. Det er god oversikt fra førerplass, digital cockpit etter vår mening klassens beste og betjeningen er brukervennlig.
Pris
5/10
Her blir dommen som for ladbare Volvo XC40: Som ladbar SUV uten firehjulsdrift framstår den som dyr. Jevnstore BMW X1 er mest relevante konkurrent. Den har omtrent de samme spesifikasjonene - men i tillegg firehjulsdrift. Og er noe rimeligere.
Driftskostnader
7/10
Moderat bensinforbruk og muligheten for å pendle på strøm trekker opp, men regn med kostnader til dekk og relativt dyre deler og service.
Sikkerhet
9/10
Den nye generasjonen Audi Q3 fikk fem stjerner og meget god prosentscore hos Euro NCAP. Den kommer også med den oppdaterte suiten med sikkerhetsfunksjoner og systemer. Men adaptiv cruise control er ekstrautstyr selv på Business-utgaven og MMI har ikke lenger dreiehjul.
Annenhåndsverdi
6/10
Bilen er ikke billig med det «riktige» utstyret og selv i Business versjon før ekstrautstyr regner biladministrasjonsselskapet LeasePlan med et verditap på mellom 60.000 og 75.000 kroner per år de neste tre årene.
Stadig flere ladbare
Q3 i versjonene 45 TFSI e og Sportback 45 TFSI e føyer seg inn i en voksende rekke av ladbare hybrider Audi begynte å lansere i midten av 2019.
Logisk nok er det VW-konsernets ladehybrid-drivlinje av annen generasjon for kompakte kjøretøy som tas i bruk.
Vi har dermed å gjøre med data som er gjenkjennelige fra biler som nye Golf GTE, Skoda Octavia RS iV og et tjuetalls andre modeller med denne drivlinjen – senest Cupra Formentor, som vi prøvekjørte i juni.
Det forteller litt om omfanget på VW-konsernets mangslungne virksomhet.
GTI-krefter
Begge de to Q3-modellene er utstyrt med en 1,4 TFSI-motor på 150 hk (110 kW) som får støtte av en elektrisk synkronmotor med permanente magneter (PSM), på 116 hk.
PSM-motoren er bygget inn i S tronic-girkassen, Audis navn på dobbeltkløtsjkassen, som leverer kreftene til forhjulene. Alt i alt leverer hybridsystemet 245 hk og et dreiemoment på 400 Nm.
Energien henter elektromotoren fra en batteripakke på 13 kWt, plassert i gulvet, foran bakakselen.
Energitettheten i batteriet er kraftig forbedret i forhold til forrige generasjon hos VW (Golf GTE) og Audi (i A3 e-tron), takket være en ny generasjon prismatiske celler.
Batteriet inneholder i alt 96 av disse cellene, og har sitt eget kjølesystem. Dette kan kobles sammen med bilens klimaanlegg for mer effektiv kjøling, selv når kravene til ytelse er som høyest.
Ladekapasiteten er begrenset til vekselstrøm 3,6 kW, noe som betyr en ladetid på 3 timer og 45 minutter.
Det positive: Ifølge produsenten gir dette en elektrisk rekkevidde på 51 km, noe vi under testen fant ut er oppnåelig under gode forhold.
Det kan gi god driftsøkonomi i hverdagen dersom eierne kjører like mye på strøm som Ford- og Volvokunder, som vi nylig skrev om.
Redusert bagasjeplass
Det mindre positive: Selv om batteripakken er plassert lavt, er det såpass voluminøst at det stjeler en hel del plass, som dessverre går merkbart ut over bagasjeplassen.
Dette reduseres dermed til VW Golf-volum (380 liter), 150 liter mindre enn de 530 i bensinversjonene av Q3.
Det er for dårlig – særlig med tanke på at BMW X1, som dessuten har firehjulsdrift – har 450 liter, mens forhjulsdrevne Volvo XC40 har 460.
På oppsiden teller at tredelt, lengdejusterbart baksete er tilgjengelig, dessverre bare som tilvalg, selv med testbilens Business-grad. Ryggvinkelen kan reguleres i syv trinn. Der kan også voksne sitte ganske så behagelig.
Bagasjeromsvolumet kan for øvrig økes ved å skyve baksetet frem – eller ved å legge ned bakseteryggen. Da blir totalt lastevolm 1375 liter i vår testbil, som er «normalversjonen», men velger du den kupé-formede Sportback, reduseres dette til 1250 liter.
Annonse
Høyverdig interiør
Q3 har en lys og luftig kupé og man har god oversikt fra førerplassen. I det hele tatt er interiøret i bilen et trivelig sted å være. Komfortable seter, som ikke er for myke, men gir god støtte og nok av justeringsmuligheter.
Kvalitetsfølelsen er på godt middels Audi-nivå, det vil si veldig bra, selv om noe mer hard plast gjør seg gjeldende enn i for eksempel A4. Som vanlig for merket virker det hele godt sammenskrudd, veldesignet og solid.
Testbilen med utstyrsgraden Business har både navigasjonspakken med oppgradert navigasjon, den utmerkede Virtual Cockpit, som er det digitale førermiljøet som kom i første versjon allerede for over fem år siden og fortsatt er en referanse i markedet, og alle tilkoblingsmuligheter for smarttelefon.
Ryggekamera og adaptiv cruise control koster imidlertid ekstra selv på dette nivået - og det gjør sannelig elektrisk justerbart førersete også. Slike elementer mener vi burde være en del av en pakke og det bidrar til å gjøre bilen totalt sett lite konkurransedyktig på pris.
På veien er ladbare Q3, som enhver Audi-SUV, en fornøyelse å kjøre. Med behagelig komfortnivå, selv med 19-tommersfelgene testbilen var utstyrt med, og trygge, forutsigbare kjøreegenskaper med utmerket veigrep og retningsstabilitet, er premium-følelsen avgjort på plass. Også styringen er mer presis og kommunikativ enn snittet, synes vi.
Et moderat lydnivå bidrar ytterligere til å gjøre kjøreopplevelsen i Q3 behagelig.
Riktignok tar vi oss rett som det er i å lure på om ikke ganske mange av de 245 hestene har stukket av, men kreftene er tilstrekkelige og bilen utgir seg heller ikke for å være noen GTI-killer.
Et lite skår i gleden tross alt: Dobbeltkløtsjgirkassen S tronic med syv trinn betjener hybridsystemet greit, men er mindre vellykket her enn i modellene med bare forbrenningsmotor, synes vi. Den nøler for mye, og til tider for lenge, med å skifte opp eller ned, noe som gjør fremdriften hakket mindre jevn enn vi kunne ønsket.
Totalt sett er kjøreopplevelsen likevel på et godt nivå når alle faktorer veies inn.
Annonse
For dyr
Så kommer vi til oppsummeringen der vi svarer på det innledende spørsmålet: Hadde Q3 45 TFSI e fortjent å komme høyere på salgsstatistikken i forhold til sine konkurrenter?
Vel, dette er en relativt kompakt mellomklasse-SUV som i Norge får en viss prisfordel som ladehybrid. Allerede innstegsprisen på 487.900 kroner fremstår relativt stiv. Riktignok er 18-tommers alufelger, LED hovedlykter Man vil uansett plusse på med en utstyrspakke - i vårt tilfelle Business, og vi havner på 549.100 kroner.
Som vi har vært inne på gjennom testen inkluderer ikke dette en hel del utstyr vi synes hører med på en premium-bil. I vårt tilfelle er det ytterligere tillegg i prisen for blant annet sortlakkeringen (metallic Mythos-sort til 10.710 kr), 19-tommere (23.710 kr), skinn/alcantara-trekk på sportssetene (16.910 kr) og elektriske justeringsmuligheter (til sammen 9980 kr) – samt ryggekamera, adaptiv cruise control, justerbare bakseter og hengerfeste.
Skarp konkurranse
Prislappen for testbilen er totalt 657.840 kroner. Bilen har ikke firehjulsdrift, i motsetning til BMW X1 xDrive25e, som vi etter prøvekjøringen i fjor anså som et fornuftig kjøp. Den har også vist seg å bli en del dyrere enn vi da så for oss, men en M-sport-utgave til 514.000 kroner kan spesifiseres opp til litt i overkant av 600.000 kroner, og vinner da konkurransen glatt.
Tilsvarende spesifisert ladbar Volvo XC40 vil bli bortimot like dyr som Audien, men har hakket bedre ytelser og er mer praktisk.
Ladbare Volkswagen Tiguan med nøyaktig samme drivlinje som Q3 45 TFSI e og som koster fra 452.000 kroner med R-Line-utstyrspakke, vil derimot være mange titusener rimeligere, bortimot tilsvarende utstyrt.
Vår konklusjon må til syvende og sist bli at de elendige salgstallene til ladbare Audi Q3 ikke er helt ufortjent.
Til tross for en hel del gode egenskaper faller den til slutt gjennom i forhold til sine premium-konkurrenter ved å være enda dyrere og samtidig mindre praktisk. Likevel ville den nok solgt bedre tross alt, hadde det ikke vært for at Audi-kundene i dag har mye mer interessante og tidsriktigere SUV-er de kan velge i e-tron og ikke minst Q4 e-tron.