CrossContact finns i flere versjoner. LX2 er utviklet for lett terrengkjøring. Men den som ønsker seg godt grep på ulendt vei må forsake kjøreegenskaper og trafikksikkerhet. LX2 havner på bunnen i flere av deltestene.
Bremsestrekningen er lengst av alle i testen – over en bil-lengde lengre enn det beste dekket – både på våt og tørr vei. I tillegg vannplaner det tidlig.
Under press har dekket diffus styring og er vanskelig å plassere riktig i veibanen. Man merker likevel at LX2 kommer fra en premiumprodusent, fordi det tross alt er lettkjørt på grepsgrensen og advarer føreren tidig om at festet er på vei til å slippe.
På vanlig asfaltvei er det komfortabelt og støyer lite på tross av det grove mønsteret.
Hvis du vil ha et Conti-dekk er SportContact5 og særlig PremiumContact6 (nyeste) de som kommer nærmest de øvrige dekkene i testen, men PC6 fantes ikke tilgjengelig i den aktuelle dimensjonen da vi gjennomførte testen.
Referansedekk Continental ContiCrossContact LX2
40 poeng
Last- og hastighetsindeks:100V
Fakta
Produksjonsland:KinaProduksjonsdato:24/12 2018
Trenger du dekk for hyttetur med SUV-en? Da trenger du ikke dekk som dette.
Dekket har disse plasseringene i de åtte enkeltdisiplinene (klikk på lenken for å komme til siden med mer omtale av resultatene i hver av kategoriene):