For det første: Dekkene er i dimensjon 225/60 R18. Tidligere sommerdekktester er gjort med mindre dekk, oftest til kompaktklassebiler.
Sommerdekktesten er utført på Mireval Proving Grounds i Sør-Frankrike i sol og litt over 20 grader.
Alle tester ble innledet og avsluttet med at vi kjørte med et referansedekk som testdekkene ble målt mot. Ved behov ble referansedekket også kjørt mellom testrundene, for eksempel ved vær- og temperaturforandringer. På den måten kunne resultatene korrigeres avhengig av hvordan veibanen ble påvirket av ytre omstendigheter.
BMW-testbil
Testbilen var en BMW X3 20d xDrive aut. ABS-systemet var på, men antiskrenssystemet var deaktivert for å kunne bedømme hvordan dekkene oppførte seg når de mistet grepet og for at ikke bremsene skulle bli for varme ved banekjøring.
Bremsetester og -målinger av drivstofforbruket ble gjort med en VW Tiguan.
Vi oppgir ikke pris på dekkene i testen, fordi disse varierer mellom forhandlere og blant annet påvirkes av kampanjer og sesonger.
Poengene regnes ut fra en skala fra 1 til 5 hvor 1 er dårlig, 2 er mindre bra, 3 er gjennomsnittlig, 4 er bra og 5 er svært bra. Etter poengsetting vektes alle egenskapene, og karakteren ganges med ulike faktorer fra 1 til 3.
Annonse
Vektes høyest
Bremse- og kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I noen momenter som kjøreegenskaper og støy, inngår også en subjektiv vurdering som kompletterer måleresultatene.
Hvordan dekket takler ujevnheter vurderes utelukkende subjektivt.
Summen av poengene fra alle testmomentene gir til slutt totalsummen. Maksimalt antall poeng er 100. Om et dekk vurderes som «gjennomsnittlig», det vil si med karakteren 3 i alle kategorier, vil poengsummen bli 60.
Maksimalt antall poeng i de ulike kategoriene (klikker du lenkene kommer du til enkelresultatene i hver kategori):
PS: I denne testen har vi med et SUV-dekk som er ekstra robust og slitesterkt, beregnet på kjøring i lett terreng og på grus (ContiCrossContact LX2). Dette dekket er med som et referansedekk for å vise hvordan et slikt dekk oppfører seg sammenlignet med vanlige SUV-dekk som er beregnet på asfaltvei.