FALLER GJENNOM: Nankang-dekket er rimeligere enn konkurrentene, men har på langt nær samme kvaliteter.

Nankang AS-1

Slipper når det gjelder

Det kinesiske budsjett-dekket faller gjennom i nesten alle kategorier.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Prisen, mister grepet jevnt og forutsigbart.

MINUS:

Generelt dårlig grep, har lett for å sladde

AS-1 fra lavprisutfordreren Nankang finnes også i dimensjoner tilpasset personbiler. Dessverre presterer budsjettdekket dårligst når behovet for godt grep er størst.

På våt asfalt er det bare terrengdekket fra Continental som har lengre bremselengde og er dårligere på vannplaning enn Nankang.

AS-1 har testens dårligste sidegrep på våt og svingete vei, og på manøvreringsbanen er dekket overstyrt. Bakhjulene mister grepet først og gjør at bilen får en lite hyggelig skrens.

Dekket oppfører seg bedre på tørr vei, men AS-1 har dårligere svinggrep og styrepresisjon enn konkurrentene.

Det plasserer Nankang nest sist i testen, med knapp margin til terrengdekket.

Nankang AS-1

43 poeng

Last- og hastighetsindeks:100W

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:17/12 2018

Det kinesiske budsjett-dekket faller gjennom i nesten alle kategorier.

Tørr asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:6

Våt asfalt

Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Grep:4 Vannplaning:4 Vannplaning sving:4

Annet

Støy:3 Komfort:3

Dekkdimensjonen i testen er 225/60 R 18.

Dekket har disse plasseringene i de åtte enkeltdisiplinene (klikk på lenken for å komme til siden med mer omtale av resultatene i hver av kategoriene):

Bremsing på våt vei – nummer 7 av 8
Kjøreegenskaper på våt vei – nummer 7 av 8
Svinggrep på våt vei – nummer 8 av 8

Vannplaning – nummer 7 av 8
Vannplaning i sving – nummer 6 av 8
Kjøreegenskaper på tørr vei – nummer 7 av 8
Bremsing på tørr vei – nummer 7 av 8
Drivstofforbruk – nummer 7 av 8
Les også poeng og måleverdier i andre kategorier