NYPRISET: Den største elektriske Lexusen har blitt mye rimeligere uten firehjulsdrift.

Test: Lexus RZ 300e

Dette er den beste Lexusen

En solid prisreduksjon gjør det mye enklere å sette pris på de gode sidene til Lexus. 

Publisert

Lexus RZ 300e

  • Pris fra (inkl. omkostninger): 492.000
  • Pris testbil (kampanje, inkl. vinterhjul og metallic): 460.000 
  • Drivlinje: 71,4 kWt, 204 hk, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 480 km, 14,9 kWt/100 km.
  • Lading: 150 kW (10–80 prosent på 35 min.)
  • Toppfart/0–100 km/t: 160 km/t/8 sek.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 480/216/164/19
  • Vekt/nyttelast (kg): 1940/580
  • Hengervekt/taklast (kg): 750/75
  • Bagasjerom: 522 liter.
  • Hjuldimensjon:  235/60-18
  • Konkurrenter: BMW iX3, Volvo EX40, Peugeot E-3008, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E.

Det er sikkert noen i Lexus-systemet som synes det er trist at den elektriske topp­modellen som tidligere har siktet seg inn mot de tradisjonelle prestisje­merkene, nå senker seg ned i folkedypet. 

Konkurrentene til Lexus RZ 300e heter ikke BMW, Mercedes og Audi. De heter Kia, Ford og Peugeot.

Naturlig plass

Det forteller oss mye om det høye nivået de tre sistnevnte holder, men mest om at Lexus er i ferd med å finne en mer naturlig plass i markedet. 

Eller mer rene ord for pengene: Det er grunn til å tro at salget av Lexus vil ta seg opp. I øyeblikket ligger Lexus RZ på 35. plass på registreringslistene, med blant annet seks bensinbiler foran seg ...

Lexus har Norges mest fornøyde kundemasse. De vinner ikke noen akselerasjonstester, og heller ingen designpriser lenger, men de stikker av med trofeene alle bilprodusenter sikler etter.

Det er litt for tidlig å fastslå hvor mange RZ-kunder som er inkludert i de ferskeste undersøkelsene, nettopp fordi bilen er ganske ny og salget ganske lavt. 

Lexus RZ 300e

75 poeng

Kraftig prisnedsettelse og økt rekkevidde er naturligvis en god kombinasjon for merket med landets mest fornøyde eiere. Plutselig er konkurransekraften langt bedre. Minuset er at firehjulsdriften forsvinner. Og fortsatt er rekkevidden lav, og de praktiske egenskapene for dårlige.

Komfort 8/10

Svært behagelig fjæring oppe i fart, tidvis nesten som luftfjæring. Gode forseter, men flere justeringsmuligheter savnes. Behagelig for to bak, med litt skålformede seterygger. Hjul med komfortfokus, men ikke spesielt stille på grov asfalt. «Soft close»-dører føles eksklusivt, men ikke mer praktisk.

Design 7/10

Tidsriktig grunndesign, og vesentlig mer elegant enn de mindre søsknene Toyota bZ4X/Subaru Solterra. Men også ganske konservativ. I mørke farger og med små hjul, glir den anonymt forbi. Innvendig er den faktisk mindre spennende enn de nevnte søsknene, men treffer nok kjernekunden godt her.

Kjøreegenskaper 8/10

Grunnleggende gode kjøreegenskaper, med utmerket styrefølelse og et understell som er både aktivt og dempende, uten nevneverdig forskjell på Normal- og Sport-modus. Men maks utbytte av de gode egenskapene får man først med firehjulsdrift og litt mer effekt. 204 hester blir plutselig litt tamt.

Miljø og forbruk 6/10

Vårt gjennomsnittsforbruk på 15,4 kWt/100 km, tilsier en rekkevidde på 46 mil, altså to mil under det offisielle WLTP-tallet. Et bra tall under gjeldende testforhold, men et godt stykke bak de mest relevante konkurrentene med tohjulsdrift. Lading fra 10-80 prosent på 35 min er også i lavere sjikt.

Utstyr 7/10

Skal du ivareta både den gunstige prisen og den knappe rekkevidden, må du droppe luksus som større hjul og panoramatak. Vi forventer likevel både head up display og mer avansert fjernlysteknologi på en modell som opprinnelig koster 100.000 kroner mer. Elektrisk justerbart ratt er derimot luksus.

Praktisk 6/10

Bredt og ganske romslig bagasjerom (522 liter) holder fint i hverdagen. Men lav hengervekt (750 kg.) og mangel på gjennomlastingsluke/skiluke i baksetet er svært skuffende for en familiebil – og dårligere enn alle konkurrenter. Behagelige interiøroverflater, befriende fritt for svartlakkert plast.

Pris 9/10

Det store prisavslaget har gitt RZ konkurransekraft. Og med ytterligere rabatter i form av en pågående kampanje med vinterhjul og metallic til 460.000, er dette plutselig et svært godt kjøp. I prisen for en Lexus må man alltid legge inn verdien av bransjens høyeste kundetilfredshet.

Driftskostnader 9/10

Lexus har Norges mest fornøyde kunder – og sånn har det vært i en årrekke. Dette er en posisjon som ikke kan undervurderes i en tid der kvaliteten på nye elbiler er høyst varierende. Vi forstår godt hvorfor noen gjerne betaler litt mer for den økonomiske tryggheteten knyttet til en Lexus.

Sikkerhet 8/10

Fem av fem stjerner hos EuroNCAP i 2023. Førerstøtteteknologien er i øverste sjikt også på norske veier, med god adaptiv fartsholder og myke korreksjoner fra filassistent/ filvarsler. Førerovervåkingen derimot, varsler for fort. Kan slås av, men aktiveres ved start. Vindusvisker bak savnes av mange.

Annenhåndsverdi 7/10

I utgangspunktet er det begrenset etterspørsel etter en stor SUV uten firehjulsdrift og med begrenset rekkevidde. Sånn sett ser vi et prisfall godt over gjennomsnittet. Men igjen veies mye opp av svært gode eieropplevelser og et solid rennomme – som betyr mye i et turbulent elbilmarked.

Lojalitet

Men, som vi vet: Basisen til RZ heter Toyota bZ4X (og Subaru Solterra). bZ4X selger svært godt i Norge, det kryr av dem i trafikken – ikke minst i drosjenæringen. Og alle Motor snakker med, er fornøyde. 

Den tunge oppstarten er glemt. Toyota har fått igjen for årtier med investering i kundenes trygghet – og lojalitet.

Og så kan man egentlig legge på litt i alle ledd og ende opp med Lexus. En enda finere Toyota, med enda bedre eieropplevelser og enda større kundetilfredshet.

ELEGANT: Kupeaktige linjer og tynne lyktebånd, slik moten krever. RZ er 12 cm lengre og langt mer elegant enn plattformsøsknene fra Toyota og Subaru.

Anerkjent kvalitet

Pris er utslagsgivende for det meste på det norske bilmarkedet. Det er derfor det er solgt 11.141 flere Tesla Model Y enn Lexus RZ så langt i år. Men når Lexusen dropper rundt 100.000 i pris, og i tillegg går inn i høsten med noen rause kampanjer, så dukker plutselig et anerkjent kvalitetsprodukt opp på radaren. Og hvem ønsker seg ikke et anerkjent kvalitetsprodukt?

Lexus har fjernet motoren på bakakselen – og dermed firehjuls­driften. Den opplagte ulempen er at framkommeligheten på glatt føre reduseres. Noen vil nok også påpeke at det forsvinner 109 hester. Men de 204 gjenstående er mer enn nok i Norge.

KVALITET: Selve instrumentpanelet er mer konservativt enn i bZ4X og Solterra, men brukervennlig og med høyere kvalitetsfølelse. Girvelgeren, som føles svært mekanisk, er den samme i alle modellene.
SKARPT: Førerstøttesystemene fungerer bra, også kvaliteten på ryggekameraet.

Rekkevidde

Fordelen er at rekkevidden har økt. Inntil 480 kilometer er fortsatt et stykke bak alle, og langt bak de beste, men ikke lenger på et nivå der RZ ryker ut før konkurransen starter. Dermed kan man fokusere mer på de øvrige egenskapene.

Den typiske RZ 300e-kunden er kvalitetsbevisst, trolig ganske konservativ – og med et avklart forhold til eget bilbehov. 

Vedkommende har temmelig sikkert hjemmelading, ikke så ofte behov for de lange etappene, og sjelden de som foregår over x antall høydemetere vinterstid. Hengerbehovet er begrenset, og skiene legges på taket. 

HØY KOMFORT: Bak sitter to voksne godt, med mye beinplass og seterygger som kan justeres. Selve seteryggen er ganske skålformet, og fort litt trang for bredryggede.

Vibrasjonsfri

Da bør resten være en fornøyelse. RZ er svært behagelig å kjøre. Lexus var i sin tid berømt for sine vibrasjonsfrie motorer og lave støynivå.

Vi aner fortsatt at ingeniørene legges litt ekstra omtanke i disse faktorene, selv om det er vanskeligere å briljere når motorene er batterielektriske og hjulene store og feite. 

ROMSLIG: Bagasjevolum på 522 liter er mer enn nok til de fleste utfluktene, men det er et minus at bakseteryggen bare kan deles 60:40.
MAKS: Skal du utnytte hele bagasjerommet, må også denne baljen under gulvet fylles. Til hverdags rommer den greit ladekabel og litt annet løsgods.

Komfortabel

Men RZ beveger seg ganske så sofistikert på alle typer underlag og i alle hastigheter. Den er både komfortbabel og leken.

Her kjenner man igjen noen av egenskapene som gjør at Lexus helst vil konkurrere med prestisjemerkene. 

Men man kjenner det ikke helt før man har levd med en Lexus en periode og går over til en billigere konstruksjon. 

EKSKLUSIVT: Med et dytt på hendelen i armlenet åpnes døra, og du kan skyve den ut. Eksklusivt og omtenksomt, men ikke noe stort framskitt.
PRIMITIVT: Da vi kjørte RZ for første gang i Marseilles for halvannet år siden, påpekte vi at ladeluka både så og føltes billig ut. Ingen ting har skjedd siden den gang.

Mer avansert

Det er disse iboende kvalitetene man får på bekostning av en del mer eller mindre nyttig utstyr til denne prisen. Noen vil nok savne større og mer visuelt finere hjul, head-up-display og panoramatak. 

Og kjører man mye uten veibelysning, vil man savne mer avansert fjernlys.

Høyere kvalitet

Selv om RZ er bygd på samme plattform (e-TNGA) som bZ4X og Solterra, så er forskjellene tydelige. Tydeligere enn vi er vant til fra biler som deler plattform. RZ er 11,5 cm lengre og har 70 liter mer bagasjevolum. Men også et merkbart høyere kvalitetsnivå. 

Når prisen også plutselig er konkurranse­dyktig, så er det enkelt å fastslå at RZ 300e er den beste Lexusen.