Hvis du leser det siste testmomentet i kolonnen til høyre, så skjønner du at en Mini Countryman har en annen misjon enn konkurrentene.
I kontrast til de relativt motorsvake asiatene med god elektrisk rekkevidde, kommer det her en europeisk plugg med svimlende mange hestekrefter og ditto beskjeden batterikapasitet.
Mini Countryman plug-in hybrid 2018
74 poeng
Vår testbil kostet kr. 464.340. Bensinmotor 136 hk. El-motor 88 hk. Totaleffekt: 224 hk. Dreiemoment: 385/1250. Drivverk: Firehjulstrekk, 6-trinns automat. 0-100 km/t: 6,8 sekunder. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 – 225/55 R 17.
Komfort
7/10
Meget gode seter. Ok støynivå fra myke piggfrie vinterdekk, litt vindsus fra de store sidespeilene og det firkantede karosseriet i høy motorveifart. Ligger solid på veien, men stiv over små dumper.
Design
9/10
De fleste synes bilen er stilig. Og unger elsker den. Original innvendig, preget av nostalgi og mye fancy belysning. Litt rotete førerplass, men fungerer utmerket etter litt tid. Men symbolene til luftfordelingen er håpløst små.
Kjøreegenskaper
9/10
Tjukt ratt, muskuløst panser, 225 hestekrefter, rå lyd fra tresylindret turbomotor, firehjulstrekk, stivt oppsett, presis styring. Det var vel ikke akkurat ordene miljø og forbruk som skjulte seg bak testlagets smilende lepper etter noen dager med denne.
Miljø og forbruk
4/10
Gikk 22 km (40 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 4,4 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). CO2: 49 g/km. NOX: 5 mg/km.
Utstyr
6/10
Firehjulstrekk er naturligvis et suverent fortrinn. Men så kommer alt nødvendig utstyr som er standard på konkurrentene – pluss det unødvendige som kler en Mini. Head up display er nyttig og vanedannende.
Praktisk
8/10
Det firkantede karosseriet er romslig og oversiktlig. Bagasjerommet er størst i testen (405 liter) og lettlastet. Bakseteryggen kan justeres – og slås ned 40:20:40. Behagelig inn- og utstigning. Kan ikke dra henger. Vindusspylerdyser som fryser i minus 12 er IKKE praktisk.
Pris
6/10
Starter på 386.000. Firehjulstrekket og alle hestekreftene kan fint forsvare prisavstanden ned til konkurrenten. Men så kommer utstyret de andre har som standard. Da snakker vi fort sekssifret differanse.
Driftskostnader
7/10
Variabelt intervall for service, så her vil kjøremønster- og lengde styre behovet. Estimert vedlikeholdskostnad per år er kroner 4467 ved 15.000 kjørte km. Kort rekkevidde på strøm og fristende høy effekt gir økt forbruk.
Sikkerhet
8/10
Fikk fem stjerner av euroNCAP da den ble testet i 2017. Bilens egne sikkerhetssystemer trakk totalscoren litt ned.
Annenhåndsverdi
10/10
Her blir det maks score. Mini er en sterk merkevare, og Countryman har etterspurt teknologi i kombinasjon med firehjulstrekk.
Du må ha gode lademuligheter og høy miljøbevissthet for å innfri forventningene myndighetene har skapt med denne bilen.
Som ladehybrid med 224 hester og firehjulstrekk har Countryman en startpris på 386.000 kroner. En tilsvarende modell med tradisjonell bensinmotor og – på papiret – vesentlig høyrere utslipp, koster nesten 120.000 kroner mer.
Utfordringen blir naturligvis å utnytte den begrensede batterikapasiteten. Det vil si: Lade hyppig og kjøre pent.
I vår testrunde gikk Mini 2,2 mil på ren strøm. Det er godt under halvparten sammenliknet med Kia og Hyundai.
Og når du må over på bensin, starter forbruket fra en tank på bare 36 liter. Det gir mange stopp på langkjøring eller på tomt batteri. Vi målte et forbruk på 0,81 over cirka 50 mil i landevei- og motorveihastighet.
Moroa som trigger bilentusiasmen i mange av oss, og som konkurrentene her mangler, ligger disponibelt bare noen centimetere ned med gassfoten i en Countryman.
Da forsvinner fort miljøvinninga i spinninga. Selv med firehjulstrekk.