SYMPATISK: Hyundai Ioniq (til venstre) er ikke bare gunstig på pris i sin klasse. Den kommer også med en av markedets beste garantier. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test: Hyundai Ioniq (ladehybrid)
Koreansk rekkeviddekonge imponerer
Ioniq kommer lengst på strøm, har lavest forbruk, og er ellers ikke dårligst i noe. Det er fort en vinneroppskrift i denne folkelige delen av plug-in-klassen.
OBS: I papirutgaven av Motor 1/2018 står det i denne testen at Ioniq ikke kan trekke henger. Det er feil. Vi fikk opplysningen fra Hyundai Norge, men ble klar over feilen for sent til at det lot seg rette opp før trykking. Dette er også grunnen til at bilen har ett poeng høyere score her enn i papirutgaven av magasinet.
Det er litt med biler som med fotballag:
Har du et høyt laveste nivå, så tar du nok poeng til å nå helt til topps. Ioniq er ikke strålende i noe, men heller aldri under middels pluss.
Hyundai Ioniq plug-in hybrid
75 poeng
Vår testbil koster kr. 331.800 (skinn og teknikkpakke, inkl. reg/frakt). 141 hk. automat. Drivverk: Forhjulstrekk, 6-trinns dobbeltclutchautomat. Motor/batteri: Bensinmotor 105 hk. El-motor 60,5 hk. Totaleffekt: 141 hk. Dreiemoment 265/4000. 0-100 km/t: 10,6 sekunder. Toppfart: 178 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 – 205/55 R 16.
Komfort
7/10
Gir ikke den samme tunge følelsen som flere av konkurrentene, men stabil og trygg. De elektrisk justerbare skinnsetene passer det fleste. Automatkassen fungerer bra. Akseptabelt støynivå.
Design
7/10
Elegant form og spennende lysdesign i fronten. Hyundai har noen fargemuligheter som gjør at bilen skiller seg ut i trafikken. Nøkternt interiør, litt industrielt og funksjonelt – som mange liker.
Kjøreegenskaper
6/10
Litt mer nervøs og lettere på veien enn resten av feltet. Men lettkjørt og ujålete bil man fort blir fortrolig med. Motoren er overraskende frisk i frasparket.
Miljø og forbruk
9/10
Gikk 57 km (63 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 1,19 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). Best! CO2: 26 g/km. NOX: 1,5 mg/km.
Utstyr
9/10
Rattvarme er en velsignelse, det samme kan kanskje også ventilasjon i setene bli om noen måneder. Ellers mye nyttig, som nøkkelfri lås/start/stopp, blindsonevarsler og ryggekamera.
Praktisk
7/10
Litt mindre bagasjerom enn for eksempel Golf, men ellers bra romslighet. Dører og seter har lettstelte overflater. Lettbetjent instrumentering. Bra ryggekamera. Kan trekke henger (750 kilo med brems).
Pris
8/10
Startpris på 290.000, men trenger en utstyrspakke til 25.000 for å bli konkurransedyktig. Legg på 10.000 til for elektriske skinnseter, og du har masse utstyr og litt luksusfølelse.
Driftskostnader
7/10
Estimert vedlikeholdskostnad er 5261 kroner i året med 15.000 kilometer kjøring. Solid rekkevidde med batteridrift gjør at det meste av kjøringen kan gjøres elektrisk.
Sikkerhet
8/10
5 stjerner i EuroNCAP. Generelt gode resultater, men scorer spesielt godt på bilens egne sikkerhetssystemer.
Annenhåndsverdi
7/10
Sterk posisjon i bruktmarkedet med teknologi mange etterspør. Men ikke stasjonsvogn eller firehjulstrekk, det trekker ned. Meget god nybilgaranti (5 år/ubegrenset kjørelengde).
Den er mer praktisk enn en Prius, billigere i drift enn en Mini og mindre støyende enn den teknisk sett nærmest identiske Kia Niro. Dermed har vi nevnt konkurrentenes største svakheter.
Ioniq vinner også den prestisjetunge kampen om å komme lengst på ren elektrisitet:
En drøy kilometer foran Niro. Trolig skyldes differansen Ioniqs noe mer aerodynamiske linjer. I teorien betyr det at du kan kjøre de fleste av årets dager uten å hente ut en dråpe fra bensintanken. I en praktisk hverdag betyr det at du må lade batteriet – og ikke sløve i bevisstheten om at bilen starter og går uansett.
Det er noe gjennomført sympatisk over Ioniq: Den er enkel å leve med, lett å forstå, pen å se på – og den skjemmer deg bort med hverdagsgleder som varme i rattet og nøkkelfri tilgang til både bil og motor. Den kommer også med en av markedets beste garantier (5 år/ubegrenset kjørelengde). Og prismessig kommer den best ut i testen.
Men spennende er den ikke.
Interiøret er kjølig og litt industrielt - med store plastflater og gjennomtestede og brukervennlige løsninger.
Kjøreopplevelsen står i stil. Du forflyttes uproblematisk og relativt komfortabelt – uten at noe trigger bilentusiasten i deg. Eller, når vi tenker etter: Det er faktisk overraskende mye krefter i reserve her, men de blir neppe brukt ofte. Det skal de ikke heller.