NYTT FJES: EV6 har fått et annet lyktedesign etter den nylige oppgraderingen.

Test: Kia EV6 (elbil)

Kanskje ikke penere, men enda bedre

Kia EV6 mister et poeng på design etter midtlivsoppgraderingen. Forøvrig forsvarer den posisjonen som en av klassens beste.

Publisert Sist oppdatert

Kia EV6 mponerte da vi testet den første gang høsten 2021. Faktisk så mye at den endte på delt poengrekord med konsernsøsken Hyundai Ioniq 5.

Lite har skjedd på disse årene – heldigvis. 

Men noe er blitt enda bedre. 

Kia EV6 (AWD)

  • Pris fra: 520.000 
    • Pris med Motor-pakka*: 565.000
  • Drivlinje: 84 kWt batteri, 325 hk/605 Nm, firehjulsdrift, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 546 km/17 kWt/100 km.
  • Lading: 258 kW. Ladetid 10-80 prosent: 18 min.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring(cm): 470/188/155/16
  • Vekt/nyttelast (kg): 2075/450
  • Bagasjevolum (liter): 490 (480 med ekstra høyttaler), frunk på 20 liter.
  • Hengervekt/taklast (kg): 1800/80
  • Hjul: 235/55-19
  • Konkurrenter: Hyundai Ioniq 5, Audi Q4 Sportback, VW ID.5, Cupra Tavascan, Ford Capri, BYD Sealion 7, Nissan Ariya, Toyota bZ4X.

Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtale er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det.

Vi kan ikke fastslå at en fersk oppgradering har løftet utseendet, men interiøret er nå befriende ribbet for svartlakkert plast. 

Knapt volum

I tillegg har den fått høyere hengervekt, trådløs Apple Carplay/Android Auto og mer funksjonelle rattknapper. Bagasjevolum på 480 liter er ikke imponerende, men gulvflaten er stor og praktisk. 

Frunk på 20 liter (52 liter med bakhjulsdrift) hjelper litt, men rommer ikke en ladekabel. 

Kia EV6

82 poeng

Oppgraderingen gjør en svært bra bil, enda bedre. Delte oppfatninger om utseendet er løftet, men interiørmessig er kvaliteten blitt bedre og betjeningen sikrere. Prismessig havner den i øvre sjikt, men man får også det lille ekstra – bortsett fra i bagasjerommet.

Komfort 9/10

Generelt god landeveiskomfort. Retningsstabil, og blant de mest støysvake. Forseter med gode justeringsmuligheter. Den skrånende frontruten kan skape litt trøbbel hvis man er høy, eller vil sitte høyt og nære rattet. Super plass bak, men mangler merkelig nok separat klimabetjening fra baksetet.

Design 9/10

Fikk 10 poeng da den kom. Ikke like oppsiktsvekkende etter noen år på veien. Vi synes heller ikke den ferske oppgraderingen har løftet utseendet. Fronten er blitt likere alle andre, og mindre sporty og muskuløs. Bakparten har beholdt sitt særpreg. Innvendig elegant, med forbedret materialkvalitet.

Kjøreegenskaper 8/10

Stort steg opp fra tidligere generasjoner Kia, selv om det finnes biler i klassen med bedre styrefølelse. Presis og forutsigbar, med fin miks av spenst og tyngde. Skal presses langt for å merke forskjell på bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Mer enn nok krefter, men ikke formidabelt til elbil å være.

Miljø og forbruk 9/10

Vårt forbruk varierte fra litt over 18 kWt/100 ved blandet kjøring, til litt under 21 kWt/100 km i høyere hastigheter – tidvis i opptil 10 minusgrader og med nedbør. Altså antatt 46-40 mil rekkevidde, som er bra under gjeldende forhold. Lading fra 10-80 prosent på under 20 minutter er særdeles bra.

Utstyr 8/10

Grunnversjonen har et ok nivå, men vi ville absolutt vurdert å legge på 36.000 kroner for å få kjøling i forsetene, varme i baksetet, mer avansert fjernlysteknologi og laminerte vinduer. Legger du på 72.000, får du også HUD, 360 graders kamera, og brukerprofil som kan gjenkjennes med fingeravtrykk.

Praktisk 7/10

Bagasjevolum på 480 eller 490 liter, avhengig om du ønsker oppgradert lydsystem. Med frunk på 20 liter (4WD) – 52 (2WD) – ender du på 500 liter bagasjevolum i den mest attraktive modellen. Det er snaut i en så stor bil. Skyvbart baksete hadde gjort mye. Pluss for skiluke og høy hengervekt (1800 kg).

Pris 7/10

Med Motor-pakka, inkludert blant annet vinterhjul og hengerfeste til utstyrsversjonen «Limited Edition», koster den 565.000. I følge Kia-importøren vil utstyrsversjonen, til tross for navnet, bestå. Da legger den seg litt over konkurrentene i pris. Med ordinære priser, legger den seg langt over.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall på 30.000 km. eller hvert andre år, avhengig av hva som inntreffer først, gir lave kostnader de første tre årene. Kia har etter hvert fått høy elbilkompetanse, og det er få rapporter om typiske feil. Etter den type oppgradering som EV6 har fått nå, blir feilprosenten alltid lavere.

Sikkerhet 9/10

Testet av EuroNCAP i 2022, med fem stjerner og generelt gode resultater i alle kategorier. Pålitelige førerassistenter, men litt plundrete aktivering. Rattbetjeningen er gjort sikrere, med knapper og rullehjul for volum. Fravær av lyktespylere og bakrutevisker er et stort minus for oss i Norge.

Annenhåndsverdi 8/10

Kia er blitt en anerkjent elbilprodusent, og EV6 er ganske populær på bruktmarkedet. Men tidligere eiere må nok forvente et litt høyere verditap, ettersom nybilprisen har ligget høyt, og konkurransen på bruktmarkedet har økt. Kjøper du en bil tilsvarende Motor-pakka, blir verdifallet ganske normalt.

Kupéplassen er desto mer generøs, med god plass i alle retninger. Totalt sett fortsatt en klasseleder, men dyrere enn konkurrentene.

Men Motor mener den i stor grad er verdt merprisen.

De ulike testfaktorene med poeng, faktaopplysningene over, samt deler av teksten, i denne testen er oppdatert i mars 2025, basert på test av en oppgradert EV6 med firehjulsdrift. 

Resten av teksten er fra november 2022, da Motor testet EV6 med bakhjulsdrift for første gang:

Det jobbes hardt i elbilverden om dagen. Og kanskje jobbes det best i Sør-Korea. Tidligere i sommer fikk Hyundai Ioniq 5 tidenes høyeste poengsum av Motor. På tampen av året legger Kia EV6 seg opp på siden av storebror i konsernet.

De to modellene deler plattform og de fleste viktige komponenter, som motorer, batterier, programvare og øvrig teknologi. Likevel har de hvert sitt særpreg.

Det er slett ikke sikkert du faller for en Ioniq 5 om du har blitt begeistret for en Kia EV6.

Markere avstand

Det kan fort handle om utseendet. Design blir en stadig viktigere markør nå som alle elbiler stort sett oppfører seg likt.

Og for to modeller fra samme konsern som skal konkurrere på samme marked, blir det kanskje enda viktigere å markere avstand.

Og det gjør Kia og Hyundai. Det er absolutt ingenting ved eksteriøret på disse to bilene som avslører familiebåndet.

Derimot forteller det oss noe om designere i ulike leire med både selvtillit og ambisjoner.

SPORTSLIG: EV6 er litt lavere og mer strømlinjeformet enn de fleste konkurrentene. Det har sine fordeler forbruksmessig, men rent praktisk noen ulemper.

Poengrikt

Begge bilene får maksimal score for design i Motors test. Er du uenig med oss, og trekker et par poeng i denne svært subjektive disiplinen, havner du på poengsummen til konkurrentene VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.

Det er med andre ord svært tett og poengrikt i toppen av den viktigste bilklassen i øyeblikket.

EV6 markerer definitivt slutt på tiden da en Kia-eier måtte forsvare og argumentere for valget sitt. Ingen trenger å snakke fram EV6.

Bilen er så forfriskende og oppsiktsvekkende i seg selv, at den er særdeles lett å like – og umulig å overse.

Lettere brutalt

Vi kjørte EV6 for første gang på Malága tidligere i høst. Nå har vi testet den på norsk asfalt. Og det gode førsteinntrykket blir ytterligere forsterket.

Da tenker vi primært på komforten. Ofte kan det føles lettere brutalt å veksle fra varm og finkornet sydlandsk asfalt til den kalde og grovkornete norske.

Støynivået øker og de brede dekkene må jobbe i oppkjørte spor.

Helt i tet

EV6 takler dette utmerket. Etter å ha kjørt de fleste kandidatene til «Årets beste bilkjøp» etter tur den siste tiden, legger den seg støymessig helt i tet. Den beveger seg også trygt og stabilt over ulike typer underlag.

COCKPIT: Instrumentpanelet er litt vinklet mot føreren. Det gir en en intim og litt sportslig førerplass. Girvelgeren er blant de bedre på markedet.
BARE OK: Bagasjerommet har bra gulvplass, men avstanden både opp til bagasjeromstrekket og opp til taket, er ganske snau. Her er de fleste konkurrentene bedre. Pluss for skiluke.
KABEL: Under bagasjegulvet er det mulig å presse inn for eksempel en ladekabel.

Kia ønsker å være litt mer sporty enn Ioniq 5. Og hopper vi fra den ene bilen til den andre, så er det noen ulikheter å spore. EV6 er litt mer responsiv og kvikk i bevegelsene. Men dette handler nok mest om at EV6 rent visuelt gir inntrykk av å kunne tilby mer kjøreglede.

Innvendig derimot, er instrumentpanelet mer førerorientert enn på Ioniq 5. Det gir absolutt en mer sportslig følelse. Den brede, liggende skjermen krummer seg en smule mot føreren. Det samme gjør designet på midtkonsollen.

Endre menyen

Og mens girvelgeren på Ioniq 5 er en ekstra spak under rattet som du må strekke deg etter, har EV6 en girvelger formet som et ratt, behagelig tilgjengelig for høyrerarmen som hviler på midtkonsollen.

Som alltid tar det litt tid å bli vant til alle betjeningsfunksjonene. Blant annet kan du med et lite tastetrykk endre menyen på rekken med hurtigknapper under friskluftkanalene.

Fungerer bra

Enten har du alt av funksjoner til klimaanlegget, med et hjul på hver side som justerer temperaturen. Trykker du på en knapp, så skifter menyen til blant annet radio, der de to hjulene plutselig styrer volum og kanalvalg.

Uvant, men etter en tid ganske logisk og intuitivt. Head-up-displayet har såkalt AR (utvidet virkelighet), og opp mot navigasjon fungerer den veldig bra.

MYE TALL: Sånn ser displayet ut på en normal tur med adaptiv fartsholder aktivert og ønske om å følge med på forbruk og rekkevidde. Spesielt de tre tallene i øvre rekke (93, 90 og 92) som alle angir hastighet, kan være forvirrende.

Tre tall

Men instrumenteringen er ikke ideell. Kjører du med adaptiv fartsholder aktivert, så har du tre tall i synsfeltet som alle angir fart:

Skiltleseren som viser fartsgrensen, fartsholderen som viser hvilken hastighet du ønsker å holde – og selvsagt det ordinære speedometeret som viser farten du holder i øyeblikket.

Dette kan under store deler av kjøringen være tre ulike tall i omtrent samme størrelse. Fort forvirrende.

Viser viskertrinn

EV6 har de samme funksjonene som vi bruker alle anledninger til å rose Kia for. Blant annet oversikten i displayet som alltid viser hvilket trinn du har vinduspusseren i.

Litt mindre viktig i EV6 fordi den dessverre mangler pusser på bakruten, men nyttig likevel.

Lav takhøyde

Vidvinkelvarsleren i instrumentklokkene er viktigere. Dette fungerer strålende i tørt vær. Men linsen som projiserer vidvinkelen til føreren, blir fort tilsmusset.

Foran kan setene justeres elektrisk og tilpasses de fleste kjøredyktige kropper. Forsetene har også en «ladestilling», der du kan vippe opp seteputen og legge ned seteryggen samtidig. En grei posisjon mens bilen lader.

Men flere testsjåfører bemerket den lave takhøyden, ikke minst på grunn av den kraftig hellende frontruten.

MENY: Trykk på den gule pila, og du får opp denne menyen med diverse hurtigknapper. Hjulene på hver side styrer volum og kanalvalg.
KLIMA: Ved å trykke på det gule viftesymbolet, skifter menyen til å gjelde klimaanlegget, og de to hjulene styrer temperaturen.

Frunken reduseres

I baksetet er det enormt med beinplass. Og paradoksalt fører det oss over på bilens svakhet. Det vil si, en potensiell svakhet: Bagasjeplassen kan bli for snau for noen familier.

Med firehjulsdrift reduseres frunken – bagasjeplassen under panseret – fra 52 til 20 liter. Og med en ekstra høyttaler i bagasjerommet, reduseres volumet også der.

Bagasjevolumet uten høyttaler er 511 liter. Med høyttaler er det 490 liter. Vi tipper kunder flest vil ende opp med firehjulsdrift og best mulig lyd, og da blir regnestykket 490+20=510.

Det er alt fra litt mindre, til vesentlig mindre, volum enn konkurrentene.

BEINPLASS: Langbeinte kan ikke klage over komforten eller plassen bak. Det flate gulvet og den behagelig vinklede sitteputen gir høy komfort.
KULT: Designerne til Kia viser at de både har litt hårete ambisjoner og masse selvtillit. Dette er kanskje den mest spektakulære delen av EV6.

Ioniq 5 er eneste femseter i denne klassen som har skyvbart baksete. Da er det litt merkelig at EV6 ikke får det. Denne finessen kunne på de mest lastekrevende utfluktene hentet nærmere 100 liter fra den nevnte beinplassen i baksetet, som er særdeles generøs.

Det ville drept enhver diskusjon om bagasjeplassen i EV6.

Imponerte

EV6 har det samme 800-voltssystemet som Ioniq 5. Bilen skal dermed kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, og med en hastighet på opp mot 240 kW.

Ioniq 5 imponerte stort i denne øvelsen i sommerens store elbiltest.

Men dette er tall du kun oppnår når ladeforholdene er helt ideelle. I kjøligere vær brukte vi rundt 10 minutter mer. Nærmere bestemt 29 minutter fra 8 til 80 prosent, med maks hastighet på 196 kW.

Da hadde vi vært gjennom de samme prosedyrene som under våre store elbiltetester – altså minst to timers kjøring for å få driftsvarmt batteri, og påfølgende lading på Ionity på Dal.

Likevel tok det tid før Kia fikk fart på ladingen. I motsetning til mange andre biler, som oppnår makshastigheten ganske umiddelbart, nådde ikke Kia sitt makstempo på 196 kW før etter drøye 10 minutter.

Solid ladegrep

Med unntak av den trege starten, ble ladekurven ellers svært lik den vi har oppnådd med Ioniq 5. Det betyr blant annet høy ladefart mot tampen av ladeøkten. I likhet med Ioniq 5, lå vi på 100 kW da vi passerte 80 prosent.

Dette er fortsatt et resultat bare Tesla slår. Kia har et solid ladegrep om de øvrige konkurrentene. Like fullt er resultatet skuffende.

Den gode nyheten er at Kia planlegger en viktig trådløs oppgradering rundt forvarming av batteriet. Du vil kunne legge inn ladestedet i navigasjonen, og bilen vil selv sørge for å optimalisere batteriet inn mot ladestart.

Tidspunktet for oppgraderingen er ikke bestemt. Men dette blir da en trådløs oppgradering som også vil komme på biler som allerede er ute på veiene.

En av årets beste biler blir altså enda bedre.