SLITER I VINTERDISIPLINENE: Sava-dekket er klart best på asfaltføre, uten snø og is. Foto: Peter Gunnars
SLITER I VINTERDISIPLINENE: Sava-dekket er klart best på asfaltføre, uten snø og is. Foto: Peter Gunnars

Slipper for tidlig i svingene

Sava Eskimo Ice

Dette Goodyear-underbruket holder ikke grepet godt nok i svingen til å komme opp på pallen i årets test.

Publisert Sist oppdatert

Sava Eskimo Ice

66 poeng

Dette Goodyear-underbruket holder ikke grepet godt nok i svingen til å komme opp på pallen i årets test.

Fakta

  • Produksjonsland: Tyskland
  • Produksjonsdato: 2017-06-05T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: T
  • Lastindeks: 98T
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: nei
  • Pigger: nei
    • Snø

      • Akselerasjon: 4
      • Bremselengde: 8
      • Kjøreegenskaper: 4

      Is

      • Akselerasjon: 3
      • Bremselengde: 9
      • Kjøreegenskaper: 9

      Tørr asfalt

      • Bremselengde: 3
      • Kjøreegenskaper: 4

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 6
      • Kjøreegenskaper: 4
      • Vannplaning: 4

      Annet

      • Støy: 4
      • Forbruk: 4

PLUSS: Vannplaning, kjøreegenskaper på asfalt.

MINUS: Grep i svinger på snø og is.

Sava eies av Goodyear og akkurat som sin storebror gjør Eskimo Ice det sterkest på våt asfalt.

Det klarer seg godt gjennom en kombinasjon av svinger på vannet bane og har høy motstandskraft mot vannplaning.

Bare Goodyear er bedre av de piggfrie dekkene.

I likhet med Goodyear er Sava lettrullet, er støysvakt og opptrer stabilt på tørr asfalt.

Sava har nesten like hard gummiblanding som det kontinentale dekket og presterer dårligere i vinterdisiplinene. Akselerasjon og bremsing får godkjent resultat.

Det får det ikke når det kommer til grepet i svinger. Dekket er tungkjørt, lar seg ikke helt styre, og når det kommer inn i svingen kan det plutselig skifte karakter og blir overstyrt (bilen svinger mer enn rattutslaget tilsier).

Det gjør at dekket til slutt havner på en femteplass.

PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17. Hvordan vi gjennomfører testen kan du lese her.

Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.

På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:

Her er oversikten over poengene i hver av de 14 kategoriene.

Her finner du de detaljerte målingene innenfor hver kategori.

Hva betyr tallene for hastighet og lasteindeks?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.