Her er unntaket fra «helhetlig veibygging»:
Ny motorvei ender i gammel, trafikkfarlig bru
Dette møter bilistene på den nye motorveien i Buskerud: En gammel, trafikkfarlig bru med fartshumper – og 40 kilometer fartsgrense. Ikke før nærmere 2030 vil ulykkesfellen forsvinne.
DETTE ER SAKEN: Samferdselsmyndighetene har de siste årene fått mye skryt for helhetlig veibygging. Det bygges milevis med motorveier i ett jafs – noe som var helt utenkelig for bare et par tiår siden.
Men på E134 i Buskerud finner vi unntaket fra helhets-tankegangen.
På begge sider av Kongsberg, og under byen, bygges 13 kilometer med ny motorvei. Sørvest for byen, ved Meheia, ender den fine motorveien nesten umiddelbart i gamle Kobbervoll bru.
Les også: Vil bruke 10 millioner på å flytte bomstasjon
Skilter ned
Den trafikkfarlige brua kommer så brått på at Statens Vegvesen innfører tiltak når den nye motorveien åpner til vinteren.
– Vi skilter ned hastigheten fra 90 km/t til 70 km/t 4-500 meter før motorveien avsluttes, sier Tom Hedalen, prosjektleder for motorveiutbyggingen.
Flere ulykker
Det gjør de lurt i, mener Rune Elvik, forsker på trafikksikkerhet i Transportøkonomisk Institutt (TØI).
– Når man kjører en viss tid på motorvei med høy fart blir man vant til farten – og kan dra den med seg til neste veistandard. 13 kilometer er lenge nok til at man blir vant til høy fart, sier Elvik.
TØI gjorde i 2014 en undersøkelse som viste at slike standardsprang fører til flere ulykker.
Les også: Fikk en haug med rundkjøringer
– Ingen overdrivelse
– Det er ingen overdrivelse at det blir standardsprang, sier ordføreren i Kongsberg, Kari Anne Sand (Sp).
Hun og flere andre Buskerud-politikere har forgjeves forsøkt å få utvidet motorveiprosjektet slik at den farlige brua ble byttet ut med en ny nå.
Men det gikk ikke. Ny bru gir ikke nok nytteverdi for pengene.
Åtte-ni år
– Vi diskuterte da vi var i planfasen om vi skulle bygge lenger. Men vi ble enige om å ta brua i neste delutbygging, sier regionveisjef Kjell Inge Davik til Motor.
Vegvesenet er nå igang med reguleringsarbeidet for fortsettelse av motorveien. Men det er ikke bevilget penger til utbyggingen.
– Slik det er nå kan det bli syv, åtte, ni år før ny bru står klar, sier regionveisjefen.
Les også: Åpnet ny motorvei på Sørlandet