OMPAKKING: Anne-Brit Hansen fra Oslo må pakke om og få plass til sykkelen i kupeen, før hun kan fortsette ferieturen med sykkelen.
Foto: GEIR RØED
Kontroll-leder i Vegvesenet advarer:
– Dette er den mest typiske feilen bilistene gjør
Flere av sykkelholderne som selges i butikkene er rett og slett ulovlige å bruke uten tilleggsutstyr. Sjekk bildene for hvordan sykler egentlig skal transporteres.
Frakt av sykkel
- Ved frakt av sykkel bak bilen, på lastekroken, skal bilens lys og registreringsnummer være synlig.
- Skjules dette, av syklene eller av holderen, skal det monteres en lysbøyle med plass til registreringsopplysninger på utsiden av syklene.
– Er det slik reglene er? Det visste jeg ikke, sier Anne-Brit Hansen.
På vei på sykkelferie til Skeikampen måtte Oslo-kvinnen pakke om, og ta sykkelen inn i bilen.
Reglene er nemlig klare:
Dersom sykkelen skjuler bilens lys eller kjennemerke – og det gjør til og med bare én sykkel, skal det brukes en lysbjelke hvor det også er plass til opplysninger om kjennemerket på bilen.
Tatt etter få kilometer
Anne-Brit Hansen kjøpte sykkelholderen dagen før ferieturen, monterte sykkelen slik hun trodde det skulle gjøres – og la i vei fra Oppsal i Oslo.
Men bare etter få kilometer ble hun stanset av kontrollører fra Statens vegvesen – i Lunner.
– De sa ingenting på butikken om at jeg trenger en slik lysbøyle i tillegg, sier Hansen.
– Det er jo mitt ansvar å sjekke, men jeg burde kanskje fått et hint da jeg kjøpte.
Satte igjen syklene
På få timer under kontrollen i Lunner forrige uke ga Statens vegvesen hele 16 bilister bruksforbud fordi syklene dekket baklys eller kjennemerke.
Da har bilistene to valg:
Prøve å få plass til syklene i kupeen, eller sette igjen syklene – og dra og kjøpe en lysbøyle.
En Asker-familie i en stor Volvo XC90 hadde ikke plass til sykler i kupeen, og måtte sette igjen sine sykler, dra noen mil til nærmeste butikk og handle lysbøyle, før de kunne dra tilbake til kontrollplassen og hente syklene.
– Surt! Men det er min feil, sa familefaren, mens han låste fast syklene til en stolpe.
Bla i bildeserien med piltastene
og se hvordan syklene skal fraktes lovlig:
– Typisk feil
– På kontrollene våre ser vi at dette er den mest typiske feilen bilistene gjør, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
Eller rettere sagt:
Den mest typiske feilen norske bilister gjør.
– Vi legger nemlig merke til at svensker og dansker som regel har orden på slikt.
En som er norsk og kan reglene er Tom Haugen fra Oslo, som bare skulle på en liten dagstur med sykkelen i Nordmarka.
Likevel hadde han gjort akkurat slik det skal gjøres: Kjøpt sykkelholder med lysbøyle og plass til registreringsnummeret.
– Vi kjører mye nedover svenskekysten til sommerstedet vårt. Når vi kjører på natten ser vi nesten ikke bremselysene til bilene foran, dersom de ikke har en slik bøyle utenpå syklene. Derfor er vi bevisste på dette, sier Haugen.
To varianter holdere
I butikkene selges det to varianter av sykkelholdere for montering på lastekroken.
Den ene er med lysbøyle og plass til registreringsskiltet. Disse har vi sett fra 2500-3000 kroner og oppover. De har gjerne plass til to-fire sykler.
På noen varianter kan du flytte over registreringsskiltet fra bilen. På andre må du skrive registreringsnummeret selv. Da skal det skrives med sort skrift på papir eller kartong med grå eller hvit bunn.
Den rimeligste, og mest vanlige, med et enklere feste til én eller to sykler og i noen tilfeller også til tre, koster fra hundrelappen og oppover.
Vi har på flere butikker også sett kraftige, tilsynelatende solide versjoner til opp mot 2000 kroner.
Men det er altså disse som ikke er lovlige å bruke på offentlig vei uten at du i tillegg kjøper en lysbøyle eller lysramme. Dette koster ca. 250-300 kroner.
I kupeen
For Anne-Brit Hansen ble det noen minutters ompakking før hun fikk plass til sykkelen inne i kupeen sammen med øvrig bagasje – og kunne fortsette ferieturen.
– Når jeg kommer frem skal jeg kjøpe en lysbøyle så jeg slipper å ha sykkelen i kupeen på vei hjem, sier hun.
PS: Saken er korrigert 3.8.2020: Det stod feilaktig i første versjon av saken at kontrollen skjedde i Nittedal. Men Stryken kontrollstasjon ligger i nabokommunen Lunner i Viken (Takk til leser for korreksjon!)