Alle firefeltsveier får veilys – nesten:
Velger å droppe veilys på E6 langs Mjøsa
Nå får alle landets firefelts motorveier veilys – unntatt denne veien. E6 fra Dal i Eidsvoll og flere mil nordover blir liggende i stupmørke, mens det blir veilys både sør og nord for denne strekningen.
Samferdselsdepartementet har bestemt at alle landets firefelts motorveier skal ha veilys, slik at trafikksikkerheten blir enda bedre.
Det er en avgjørelse Trygg Trafikk er svært glad for.
– Vi er og har vært veldig tydelige på behovet for veilys på motorveiene. Vi støtter derfor sterkt avgjørelsen om at det skal være veilys på alle firefelts motorveier. Det er en klok avgjørelse, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk, når Motor forteller han om Samferdselsdepartementets avgjørelse.
– Firefelts motorveier har høy fart. Derfor er det viktig at også sikten er god. Avgjørelsen fører til at vi får en forutsigbar veistandard over hele Norge, sier Johansen.
Les også: Så mye farligere er tofeltsveiene
Kun små ledelys
Men Motor kan nå avsløre at det ikke blir veilys på en av landets mest trafikkerte firefeltsveier.
De siste årene har Statens vegvesen bygget 60 kilometer med firefeltsvei fra Dal i Eidsvoll til Kolomoen i Hedmark. Denne veien fikk som et prøveprosjekt unntak fra veilysstandarden – og ble bygget uten vanlig veilys. I stedet ble det kun montert små ledelys som er festet på rekkverkene og som viser hvor veien går – men som ikke lyser opp veibanen.
Det ferske kravet om veilys vil ikke gjelde denne strekningen, bekrefter Statens vegvesen overfor Motor.
– Strekningen fikk fravik fra kravet om veilys. Vedtaket om krav til veilys får ikke noen konsekvenser for denne strekningen, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet.
Les også: Her blir E6 hele 60 år forsinket
Lys, mørkt, lys
Dette fører til den paradoksale situasjonen at det er veilys opp til Dal, som ligger like nord for Oslo lufthavn Gardermoen. Derfra blir det stup mørkt i mange mil til Kolomoen i Hedmark, hvor dagens firefelt slutter. Derfra igjen blir det fullt veilys på motorveistrekningen som nå er under bygging fra Kolomoen mot Hamar.
Avgjørelsen får både Trygg Trafikk og NAF til å reagere.
– Vi hadde helst sett at det blir veilys på hele denne strekningen, i tråd med beslutningen som er tatt om at det skal være veilys på alle motorveier med fire felt, sier direktør Jan Johansen.
– Hva synes du om at vegvesenet ikke har planer om å ettermontere veilys på denne strekningen?
– Vi oppfordrer vegvesenet til å bygge veilys også på E6 fra Dal.
Les også: Bilistene får regning på 280 milliarder
Krever ettermontering
NAF krever nå ettermontering av veilys på den knapt 60 kilometer lange veistrekningen fra Dal til Kolomoen. Det vil ifølge tall Motor har innhentet koste ca. 70 millioner kroner i bygging.
– Når det bli veilys både før og etter denne strekningen, må samferdselsmyndighetene ettermontere, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.
NAF mener veilys på svært trafikkerte motorveier er viktig både for å kunne se andre trafikanter, oppdage hindringer og skader i veibanen, se hvor veien går og redusere blendingen fra motgående trafikk.
– På denne E6-strekningen er det anstrengende å kjøre fordi man hele tiden møter motgående trafikk som man blir blendet av, samtidig som man ikke kan bruke egne fjernlys, sier Sagedal.
Les også: «Vi bør skrote systemet med vegbruksavgift og bompenger»
– Viktig tiltak
Vegdirektoratet har den siste tiden hatt en bred høring om det skal være krav til veilys på alle firefeltsveier. Mens det i utlandet er vanlig å ikke ha veilys på motorveier utenfor tettbygde strøk, har dette vært normalen i Norge. Det skal det fortsatt være.
Ingen veiprosjekter får innvilget unntak.
– Vi arbeider for at ingen skal dø eller komme hardt til skade på vegene. Vi har kommet langt når det gjelder å redusere alvorlige skader på vegene i Norge. For å komme videre ned med antall drepte og skadde, blir alle tiltak viktige, sier direktør Bjørne Grimsrud i Vegdirektoratet.