ANSIKTSLØFTNING: «En helt ny bil«, sier Mazda, men «nye» CX-5 er nok mer en ansiktsløftning. Likevel er mye forbedret på komfort og sikkerhetsutstyr. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
ANSIKTSLØFTNING: «En helt ny bil«, sier Mazda, men «nye» CX-5 er nok mer en ansiktsløftning. Likevel er mye forbedret på komfort og sikkerhetsutstyr. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Mazda CX-5

Ansiktsløft for bilen som reddet Mazda

CX-5 ble en umiddelbar suksess da den kom til Norge for fem år siden. Den reddet Mazda fra en plass i glemselen. Nå er den her i «ny» utgave. Ingen revolusjon, mer en ansiktsløftning etter vår mening, men det har skjedd mye når det gjelder kjørekomfort og utstyr.

Publisert Sist oppdatert

Mazda CX-5 2017

74 poeng

Vår testmodell er en CX-5 175 hk diesel Optimum aut. 4 WD, som koster 497.000, pluss reg.kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 2,2 lit. diesel, 129 kW/175 hk v. 4,500 omdr. – dreiemoment 420 Nm v. 1.800 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,5 sek. Toppfart: 206 km/t. Dekk på testbilen: Toyo Proxes – 225/55 R19

Komfort 8/10

Meget behagelige seter, men sitteputen litt kort. God sikt fremover, bra plassering av instrumenter. Varme i rattet. Lav innvendig støy ved kjøring, men høyere under akselerasjon. Fjæringskomforten på landeveien er god. Barna sitter godt i baksetene, og varme og lademuligheter slår an.

Design 8/10

Pene linjer, helthetlig gjennomgående design og elegant eksteriør. Klassisk og funksjonelt interiør uten ekstra dilldall. Elegant materialvalg med hvitt skinninteriør, som faller i smak hos oss.

Kjøreegenskaper 7/10

175 hk. og 420 newtonmeter gjør CX-5 sterk og rask. 10,5 sek. fra 0-100 km/t og 3,4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Kjapp og lett på landeveien, presis styring og stabilt understell. Overrasker med relativt tidlig slipp på bakhjulene i kritiske manøvrer. Antisladdsystemet hjelper deg å beholde kontrollen. Kort bremsestrekning: 24,1 m. fra 80 km/t.

Miljø og forbruk 5/10

Vi målte forbruket til 0,58 l/mil, det samme som fabrikken oppgir. CO2-utslipp: 152 gram per km. NOx-utslipp: 60,2 milligram per km. Dette er høyt sammenliknet med en del konkurrenter med dieselmotor.

Utstyr 8/10

Bedre utstyrt enn de fleste konkurrenter. Standard komfortutstyr: Bl.a. LED hovedlys, regnsensor, fartsholder, navigasjon, ryggekamera og skinnseter. Standard sikkerhetsutstyr: Bl.a. automatisk bybrems og fotgjengerbrems, blindsonevarsler, filskiftvarsler og kollisjonsvarsler.

Praktisk 8/10

Bagasjeplass: 506 l. Passer familie med to barn. Store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst. Hengervekt: 2.100 kg. Høyest bakkeklaring: 19,5 cm. Store stolper bak stjeler sikt under rygging, men godt plassert skjerm med tydelige farger hjelper.

Pris 7/10

Vår testbil (497.000 kroner) har høyeste utstyrsnivå, største motor, firehjulstrekk og automatgir. Rimeligste utgave (354.000 kroner) har forhjulstrekk, Core-utstyr og 165 hesters bensinmotor. Ikke den laveste prisen i klassen, men stor motor og bra utstyr trekker opp.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Mazda gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoff-forbruket er relativt lavt; fra 0,50 til 0,58 l/mil.

Sikkerhet 8/10

Nyeste CX-5 er ikke kollisjonstestet, men modellen fikk 5 stjerner i EuroNCAP i 2012 for god sikkerhet til voksne og barn i bilen. Trekk for sikkerheten til myke trafikanter. Oppgradert sikkerhetsutstyr i vår testbil (bl.a. automatisk bybrems og LED hovedlys).

Annenhåndsverdi 8/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler å velge 4x4, automatgir og utstyrsnivå Optimum for at bilen skal holde seg best i pris. 

Fortsatt bygges CX-5 i Japan. Mange ser på dette som et kvalitetsstempel.

De utvendige endringene er små, bilen er akkurat like lang og har de samme motorene.

Les også: Her er flere smarte SUV'er med begrenset plass

Det litt frekke utseendet er noe av det som har bidratt til at mange norske kunder har falt for bilen og derfor er det naturlig at man er forsiktig med å endre dette.

Den litt sportslige kjørefølelsen på landeveien står i stil til utseendet, uten at det går ut over komforten.

Det vi først og fremst merker forskjell på er kjørekomforten.

Fabrikken har gjort en god jobb når det gjelder å dempe støyen i kupeen.

Innvendig er oversikten god og kvalitetsfølelsen et hakk bedre enn før.

I tillegg har bilen fått nye og mer komfortable seter (litt kort sittepute), mer oppgradert sikkerhetsutstyr og mer komfortutstyr.

Les også: Dette blir Norges billigste familie-SUV!

Da barna i baksetet oppdaget egne ladeuttak til telefon og iPad, kom betegnelsen «Kongebil!» raskt i bruk.

Mazda CX-5 er godt utstyr allerede i basisutgave, men siden «rimeligste» motor er på 165 hester, blir den ingen prisvinner.

Den starter på 365.000 kroner ferdig på veien.

Mazda selger fortsatt en stor andel diesel av CX-5 og vår testbil med 175 hesters turbodiesel, automatgir, firehjulstrekk koster tett oppunder 500.000 kroner. 

Les også: Dette er bilene «alle» snakker om nå

 

Les også: Ekspertene ber oss skrote dagens bompengesystem

Powered by Labrador CMS