VASK OFTE: Uten lyktepussere og med mange sikkerhetsfunksjoner foran, kreves det oftere bilvask.

Ingen krav til lyktespylere med LED-lys:

Nye lys på biler tvinger deg til å vaske oftere

Nye biler har ikke varme lykteglass som tiner is. Og stadig sjeldnere lyktespylere som fjerner smuss. I tillegg er fronten full av sikkerhetssensorer som krever regelmessig renhold.

Publisert

De fleste nye biler i dag leveres med såkalte LED-lys. Disse er mer strømsparende enn xenon-lys, som i mange år representerte det ypperste av lysteknologi.

LED-lysene bruker mindre strøm, men avgir også minimalt med varme – i motsetning til de gamle halogenpærene. Det gjør at snø og slaps ikke smelter, og at det fort fryser til på lykteglasset.

På biler med xenon nærlys, er det krav om lyktepussere og automatiske høyderegulering av lyset.

Men dette er ikke et krav på biler med LED-lys.

Dermed kan bilprodusentene spare ytterligere noen kilo totalvekt når de dropper en spylermotor og en spylervæskebeholder.

Samme argumenter brukes når produsentene fjerner reservehjulet.

Sjåførens ansvar

I regelverket til Statens vegvesen er det veldig tydelige krav til lysets effekt, fargespekter og lysstråle – men ikke til renholdet av lyktene. Dette er sjåførens ansvar.

– Du må rett og slett ut og vaske bilen oftere, sier teknisk konsulent i NAF, Tom Andre Nilsen.

Han er ikke nødvendigvis enig i at dette er et skritt tilbake i utviklingen.

– Den nye lysteknologien er mer avansert og gir totalt sett et bedre lys og høyere sikkerhet. Men forutsetningen er altså at du sørger for å vaske bilen og at du tar deg tid til å fjerne is og snø som pakker seg under mer krevende kjøring, påpeker han.

BRA LYS, MEN: Den nye elbilen fra BMW, iX3, ser sånn ut i fronten. Lysene er sikkert svært gode, men heller ikke her er det noen form for vaske- eller spylermekanisme.

Meningsløst

Bilentusiast Knut Skårdalsmo er langt mer kritisk. Han fikk seg en overraskelse da han nylig skulle prøvekjøre en ny BMW 330 XDrive, merket han har et ekstra godt øye til.

– Etter kun få mil på våte asfaltveier begynte jeg å reagere på at lysene, som i utgangspunktet er helt fantastiske, ikke helt levde opp til forventningene, sier Skårdalsmo.

UTEN SPYLERE: MG ble landets tredje mest solgte elbil i november, men heller ikke denne har lyktespylere på frontlysene.

Skjerpe

Etter hjemkomst tok han en titt på lyktene og oppdaget at glassene var temmelig skitne. Hans første tanke var at det var noe feil med lyktespylerne.

– Men til min store forundring fant jeg ikke spor etter lyktespylere, forteller han.

Skårdalsmo mener det er meningsløst å ofre essensielt sikkerhetsutstyr som dette for å redusere totalvekten.

Hos Statens vegvesen er problemstillingen en gjenganger.

– Internasjonalt vurderes ikke utfordringen med skitne lykter som stor nok til at vaskeanlegg stilles som minstekrav. Bilmodeller som selges gjennom norske importører har likevel som regel dette som tilleggsutstyr, sier avdelingsingeniør Roshan Fernando.

Sprekker

Vegvesenet ser derfor ikke på dette som en stor utfordring. Eldre biler har halogenpærer og lykter av glass. Der er problemstillingen at glassene har en tendens til å sprekke når de vaskes med kaldt vann.

– Det vil alltid være noen som ser spesielle utfordringer med ny teknologi, men generelt mener vi at ny teknologi bidrar til økt trafikksikkerhet, sier Fernando.

Det et ikke bare den nye lysteknologien som gjør at mange bileiere bør skjerpe kravet til renhold.

I fronten av bilen har man i dag en rekke sensorer, radarer og kameraer som styrer bilens førerstøttesystemer:

Kollisjonsvarsler og adaptiv cruisekontroll er kanskje henholdsvis den viktigste og den mest brukte.

Sårbare

I tillegg har du funksjoner som filholder, skiltleser, automatiske fjernlys og selvsagt parkeringssensorer. Mange biler har også nattkameraer som fanger opp objekter i mørket.

Totalt sett en rekke komponenter som er plassert i griller, emblemer eller i frontruten – og som i ulik grad er sårbare for skitten som fester seg foran på bilen.

Nyttig påminnelse

Tom Andre Nilsen i NAF påpeker at bilen forteller deg når disse systemene ikke lenger fungerer.

– Da bør det uansett være på høy tid med en vask eller fjerning av hardpakket snø. Kanskje er dette en nyttig påminnelse for enkelte. Og totalt sett blir kanskje trafikksikkerheten bedre, mener han.