UTE: Reservehjulet er ikke lenger naturlig standardutstyr på dagens biler.

Hva har Citroën C3 og Geländewagen felles?

Derfor dropper produsentene reservehjul

Lufta har gått ut av det gode, gamle reservehjulet. I beste fall er det ekstrautstyr. Her kan du lese bilprodusentenes begrunnelser.

Publisert Sist oppdatert

Dekkreparasjonssett

  • Følger med de fleste nye biler i dag, og erstatter det tradisjonelle reservehjulet.
  • Et tetningsmiddel sprøytes inn i dekket via ventilen.
  • Dette gjøres enten manuelt eller ved hjelp av en kompressor som kobles til et strømuttak i bilen.

Hva har billigversjonen av lille Citroën C3 og luksusikonet Mercedes Geländewagen felles?

Reservehjul, selvsagt.

To motpoler i bilverden. Lille C3 – som bare leveres med reservehjul i aller billigste utgave – koster 220.000 kroner. Geländewagen – eller G-klasse, som Mercedes nå kaller modellen – koster fra 1.914.000 kroner.

Motor har sjekket hva de mest solgte modellene på det norske markedet leveres med av utstyr – reservehjul eller reparasjonssett?

I tillegg til nevnte Citroën C3 og G-klasse, er det sju modeller som leveres fra fabrikk med reservehjul som standard, hvis vi holder oss til en definisjon av personbiler. Men mange modeller kan leveres med reservehjul som ekstrautstyr.

Her er oversikten, med produsentenes begrunnelser:

Volvo:

  • Reparasjonssett er standard på alle modellene. Det er mulig å bestille reservehjul som tilleggsutstyr på modellene som ikke er ladbare, samt ladbare XC40.

Plassen som reservehjulet hadde tidligere, benyttes nå til elektronikk og spesifikt utstyr som en elektrifiserte biler trenger. Generelt er det veldig få Volvo-kunder som velger reservehjul, kun 10 prosent, i følge PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby.

Han påpeker at punkteringer har blitt mer sjeldent. Det er også færre som velger å skifte hjul selv ute på veien, de kontakter heller fri veihjelp.

BMW:

  • Leverer biler med «Run Flat-dekk» eller med reparasjonssett. «Run Flat» er en teknologi med blant annet forsterkede dekksider som gjør at bilen kan kjøres cirka 80 km i normale hastigheter etter punktering – altså nok til å komme seg til et dekkverksted. Det er rundt 10 år siden BMW introduserte disse på flere av modellene. Det var – og er – fortsatt mulig å bestille reservehjul til enkelte modeller, men etterspørselen er i praksis lik null.Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW nevner følgende årsaker til at reservehjul og jekk ble faset ut:
NY TEKNOLOGI: BMW har vært en pioner på «Run Flat» dekk, der man kan kjøre i rundt 80 kilometer i normalt landeveistempo selv etter at dekket er punktert.
  • Vekt, som i mange markeder også påvirker Co2 og dermed avgiftene (i Norge, både vekt og Co2).
  • Plassutnyttelse i bilen og «fast montering» av slikt utstyr, som igjen spilte inn på typegodkjenningen.
  • Introduksjonen av Run Flat-dekk.
  • Stadig bedre reparasjonssett.
  • Stadig bedre vilkår for veihjelp. Kunder foretrekker heller hjelp på stedet enn å montere reservehjul.
  • Stadig flere bileierer har også hjulsettene sine på dekkhotel, som har gjort behovet for bilens «originale» jekk mindre.

BMW har en kostnadsfri dekkforsikring som dekker skade forårsaket av spiss gjenstand, sammenstøt med kantstein, eller hærverk og tyveri. Første år dekkes 100 prosent av kostnaden for nye dekk (eks. montering), det andre året 75, og det tredje året 50 prosent.

Peugeot:

  • Reparasjonssett på alle modeller, men reservehjul kan bestilles av kunde. Jekk og hjulvinne er i tilfelle gratis, opplyser PR- og informasjonssjef Stian Gihle.

Økt vekt og Co2-utslipp med dertil høyere avgifter på biler med fossil motor, er hovedårsaken til at bilene har reparasjonssett.

Ford:

  • Den store sjuseteren Explorer har reservehjul som standard. Resten av personbilene har dekkreparasjonsett. Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby opplyser at nesten ingen kunder har valgt å kjøpe reservehjul når det har vært tilgjengelig som ekstrautstyr.

Kia:

  • Alle modeller kommer med reparasjonssett, med unntak av nye Sorento Plug-in Hybrid, som får reservehjul.

Informasjonsansvarlig i Kia, Mette Simonsen Sauge, oppgir vekt og miljøhensyn som hovedårsak.

EN AV FÅ: Den ladbare versjonen av Kia Sorento kommer med reservehjul. Det samme gjør konsernsøsken Hyundai Santa Fe.

Mercedes:

  • Med unntak av klassikeren G-Klasse, er dekkreparasjonssett standard. I tillegg kan kundene velge Run Flat dekk som ekstrautstyr.

Nødreservehjul er tilgjengelig som tilvalg på rundt 35 prosent av modellene. Årsaken er primært plass. Uten en dedikert plass til reservehjul i bagasjerommet eller under bilen, er ikke dette et praktisk alternativ for kundene, opplyser markedskoordinator Heidi Aasen.

Hun poengterer også at det selges langt flere ladbare hybrider, der større batteripakker og lengre rekkevidde prioritert.

LITE EKSTRA: Tesla leveres i utgangspunktet verken med reservehjul eller reparasjonssett, men det siste kan bestilles på nett. Her er bagasjerommet i bestselgeren Model 3.

Tesla:

  • Her brukes utelukkende reparasjonssett, og det er samme type sett til alle modellene. Disse kjøpes på nettsidene til 932 kroner.

Man kan også kjøpe flere flasker med skum til reparasjonssettet. Disse koster 255 kroner per flaske, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nora Wisløff Egenæs.

Skoda:

  • Skoda Suberb Scout leveres reservehjul fra fabrikk. Ellers går det i reparasjonssett, men kundene har mulighet til bestille reservehjul som tilleggsutstyr.

Bare 10-15 prosent velger dette tillegget, opplyser kommunikasjonssjef Morten Moum. Skodas valg begrunnes med vektbesparelse, som igjen gir lavere avgifter.

Nissan:

  • De fleste modellene leveres med reparasjonssett, men kan også utstyres med reservehjul om ønskelig.

Leaf og Qashqai, samt X-Trail i Visia utstyrsversjon har reparasjonssett. Øvrige X-Trail har reservehjul som standard. e-NV200 Evalia som femseter har reservehjul, mens sjuseteren har reparasjonssett av plasshensyn.

UNNTAKET: Bak rekken av Lead med reparasjonssett, kommer det flere modeller fra Nissan med reservehjul – primært den større SUV-en X-trail.

Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen sier Nissans erfaring er at reparasjonssettet dekker behovet ved de aller fleste punkteringer fram til man kommer til et dekkverksted som kan reparere skaden.

Reservehjul veier naturligvis også mer og vil øke vekten på bilen. På større modeller som X-Trail kan det derimot være hensiktsmessig med reservehjul.

Volkswagen:

  • Reservehjul ble fjernet mot slutten av 2019, fra uke 48, opplyser kommunikasjonssjef Anita Svanes.

Bakgrunnen er at det gir økt vekt og økt utslipp, ergo høyere avgift. Reservehjul er nå ekstrautstyr på biler som kan leveres med dette fra fabrikk. Dette gjelder ikke elbiler og ladbare hybrider – altså de mest etterspurte bilene på det norske markedet.

DS:

  • Samme løsninger som på Peugeot – altså reparasjonssett på alle modeller, men reservehjul kan bestilles av kunde. Jekk og hjulvinne er i så fall gratis. Økt vekt og Co2-utslipp er hovedårsaken til at bilene har reparasjonssett.

Opel:

  • Alle modeller har hatt reparasjonssett siden januar 2020.

Etterspørselen etter reservehjul er lav. Ettersom det også påvirker Co2-avgiften, er reservehjulet erstattet av reparasjonssett, opplyser PR- og informasjonssjef Stein Pettersen.

Audi:

  • Reparasjonssett på alle modeller. Reservehjul kan bestilles, men et fåtall av kundene velger dette. Andelen Audi e-tron-kunder som ønsker reservehjul, ligger på beskjedne 1,5 prosent.

Valget av reparasjonssett skyldes primært lavere vekt, som gir lavere Co2-utslipp og lavere avgifter. Videre mener kommunikasjonssjef Morten Moum at erfaringen til folk flest er at punkteringer skjer sjeldent, samt at det ikke lenger er så enkelt å skifte de stadig større og tyngre dekkene selv.

Mazda:

  • Samtlige biler har reparasjonssett. Begrunnelsen for dette er primært at man sparer vekt og frigjør plass i bagasjerommet.

Alle biler leveres også med veiassistanse, som dekker hjelp ved punktering, opplyser PR- og produktsjef Petter Chr. Grüner Brinch.

Subaru:

  • Leverer reparasjonssett til alle sine modeller. Disse har lavere vekt og er mindre plasskrevende, begrunner Torbjørn Lie hos Subaru Norge.
MARGINALT: Suzuki Across har reservehjul og 20 liter mindre bagasjerom enn opphavet, Toyota RAV4. Det er slik kundene ønsker på en så stor bil, mener Suzuki.

Suzuki:

  • Fordelingen av reparasjonssett og reservehjul bestemmes av produsenten, og er ikke tilvalg på de ulike modellene, opplyser markedssjef Lars Havre.

Modellene Ignis, Swift, S-Cross og Vitara har reparasjonssett, mens den største modellen, Across, har reservehjul.

Hyundai:

  • Med unntak av nye Santa Fe Plug-in Hybrid som kommer i starten av 2021, er det reparasjonssett på alle modeller.

Santa Fe får et reservehjul beregnet på midlertidig bruk. Hyundai anser dekkreparasjonssettene for å være en praktisk og plassbesparende løsning, og benytter dem som standard på de modellene der det er tilgjengelig fra fabrikk, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen.

LITE UNNTAK: Billigste utgave av Citroën C3 leveres med reservehjul på det norske markedet. Den koster fra 220.000 kroner.

Citroën:

  • Reparasjonssett på alle modeller, med unntak av en versjon av C3 – som har reservehjul.

Lav etterspørsel og høyere Co2-avgift er viktigste årsak til at reservehjulet er borte, oppgir PR- og informasjonssjef Stein Pettersen.

Seat:

  • Samtlige modeller leveres med reparasjonssett, men reservehjul kan leveres som ekstrautstyr.

Høyere vekt, som igjen gir høyere Co2-tall og avgift, er den viktigste årsaken, i følge kommunikasjonssjef for Seat, Morten Moum.

Toyota:

Med unntak av og store Landcruiser, har bilene reparasjonssett. Som regel er dette akseptert og ønsket av de aller fleste kundene, sier informasjonssjef hos Toyota, Espen Olsen.

Begrunnelsen er bedre bagasjeplass, lavere vekt og lavere avgifter. I kombinasjon med Toyotas veihjelpstjeneste Eurocare oppleves dette som en akseptabel løsning. Reservehjul kan om ønskelig tilbys som tilvalg til enkelte modeller, men det selges ikke mange slike pakker.

PS: Enkelte større personbiler, som i utgangspunket er varebiler, har også reservehjul. Dette gjelder biler som for eksempel Mercedes Vito og Toyota Proace.