Neste Mercedes lanseres til høsten:
Får ti mil rekkevidde på strøm
Første presentasjon av kommende S-klasse avslører kraftig forbedring.
De færreste bilkjøpere kommer noen gang til å har råd til en ny Mercedes-Benz S-klasse.
Likevel er det alltid knyttet stor interesse til den, særlig når det nærmer seg lanseringen av en ny.
S-klasse, og de andre premium-produsentenes flaggskipmodeller, er nemlig mer enn en bilmodell - det er også utstillingsvindu for nyvinnende teknologier som etterhvert også dukker opp på folkelige bilmodeller - om enn opptil flere år senere.
Teknologi-bonanza
Historiske eksempler er blokkeringsfrie bremser (ABS), antiskrenssystemer (ESC/ESP), pre-kollisjonsbeskyttelse, vinglevarslere og en hel rekke nyere sikkerhets- og assistansesystemer.
I september er det duket for nok en ny S-klasse og det mest interessante for mange nordmenn er antakelig er at den vil få en elektrisk avlegger ved navn EQS.
Det er likevel heller ikke til å kimse av at den nå også snart ferdigutviklede bilen også kommer som ladbar hybrid med lang rekkevidde.
Første presentasjon
I den første presentasjonsvideoen i en liten serie som starter 6. juli, avslører Markus Schäfer, utviklingssjef hos morselskapet til Mercedes, Daimler AG og operations manager i Mercedes, at bilen vil få en rekkevidde med fulladet batteri på nesten ti mil.
Da er det nærliggende å tenke at den vil få den samme drivlinjen som den eksisterende GLE 350 de, som ble introdusert i fjor høst. Den har en rekkevidde etter WLTP-standarden på 99 kilometer.
Men hvem vet? Kanskje får vi en overraskelse.
I september får vi vite svaret.