VOLDSOMT: Det kontrollerte sammenstøtet etter slipp fra en kran skal gi redningsarbeidere mulighet til å trene på realistiske ulykkessituasjoner.

Se den spektakulære videoen:

Her styrter Volvoen i bakken fra 30 meters høyde

Volvo slipper biler fra 30 meters høyde i de mest ekstreme sikkerhetstestene som foretas. Målet er å redde flere liv.

Publisert

«Føreren og to passasjerer måtte skjæres løs fra vraket av personbilen de satt fastklemt i etter en voldsom kollisjon med et vogntog søndag kveld.»

Du har sikkert lest en nyhet som denne i avisa eller hørt det på radio. Men hva innebærer det egentlig at noen må skjæres løs – og hvordan foregår det?

Fastklemt i bilen

De mest alvorlige trafikkulykkene gir ofte så store skader på de involverte kjøretøyene at det er vanskelig å få ut fører og eventuelle passasjerer.

I slike situasjoner er det sannsynlig at menneskene inne i bilen befinner seg i en kritisk tilstand. Hovedprioriteten er derfor å få menneskene ut av bilen og inn på et sykehus så raskt og trygt som mulig.

I så alvorlige trafikkulykker kan det hende at man må tilkalle en såkalt ekstraksjonsspesialist. Det er redningsmannskaper som har som oppgave å redde ut mennesker som er inneklemt i en totalvraket bil.

I dette arbeidet bruker fagfolkene hydrauliske verktøy, kjent i bransjen som «jaws of life» («livets kjever», på norsk).

Trener på bilvrak

Redningsmannskaper snakker ofte om den gylne timen. Det vil si at det optimale for liv og helse er å få personen ut av bilen og inn på et sykehus innen en time etter at ulykken har inntruffet.

For å trene på dette, og videreutvikle de livreddende ferdighetene sine, bruker de ofte biler som har blitt kollisjonstestet ved Volvo Cars’ Safety Center.

Det er for å gi redningsmannskaper muligheten til å trene på de mest alvorlige ulykkene at Volvo gjennomførte denne spektakulære kollisjonstesten fra 30 meters høyde.

Video - slik gjennomføres testene:

Ti nye biler

Ti ulike Volvo-modeller ble sluppet i bakken fra en kran gjentatte ganger. Hensikten var å gjenskape skadene som skjer i ekstreme kollisjoner.

Denne metoden bidro til å skape nok skade på bilene til at Volvo kunne simulere skadeomfanget som oppstår i de aller mest ekstreme kollisjonsscenarioene.

Typiske eksempler er en frontkollisjon mellom en lastebil og personbil i høy hastighet eller en kraftig kollisjon fra siden.

Før bilene ble sluppet ned beregnet Volvos ingeniører akkurat hvor mye trykk og kraft bilene måtte utsettes for, for å få riktig skadenivå.

Egen havarikommisjon

– Vi har jobbet i tett samarbeid med den svenske redningstjenesten i mange år. Det er fordi vi har samme mål, nemlig at veiene skal bli tryggere for alle, sier Håkan Gustafson, senioretterforsker ved Volvo Cars Traffic Accident Research Team, Volvos egen havarikommisjon.

– Vi håper at ingen trenger å oppleve de mest alvorlige ulykkene, men ikke alle ulykker kan unngås. Så det er helt sentralt å ha metoder som kan bidra til å redde liv når de mest alvorlige ulykkene inntreffer, understreker Gustafson.

Resultatene deles fritt

Alle funnene fra kollisjonene Volvo nå gjennomførte og det påfølgende ekstraksjonsarbeidet blir samlet i en omfattende forskningsrapport.

Denne rapporten skal tilgjengeliggjøres slik at redningsarbeidere over hele verden også kan benytte seg av den og videreutvikle sine livreddende ferdigheter.

Vanligvis får redningsarbeiderne trent på kjøretøyer fra skraphandlere, men disse bilene er ofte opptil 20 år gamle.

Når det gjelder stålstyrke, sikkerhetskonstruksjon og total holdbarhet, er det stor forskjell mellom moderne biler og de bilene som ble bygget for femten til tjue år siden.

Trenger nye biler

Nye Volvo-modeller er laget av noe av det hardeste stålet som finnes i moderne biler, ifølge produsenten selv.

Dette gjør at det er avgjørende for redningsarbeidere å kontinuerlig oppdatere sin kjennskap til nyere bilmodeller og oppdatere prosessene de gjennomgår når de redder mennesker ut av biler.

Disse treningsøktene kan med andre ord utgjøre forskjellen mellom liv og død. Så på forespørsel fra redningstjenesten bestemte Volvo Cars seg for å bidra med en kollisjonstest de aldri hadde gjennomført før.

– Vanligvis krasjer vi bare biler i laboratoriene og dette er første gang vi har sluppet biler fra en 30 meter høy kran. Vi visste at dette vil skape ekstreme deformasjoner og gjorde dette for å gi redningsarbeiderne en skikkelig utfordring å trene på, sier Gustafson.