KINA-SUV: Volkswagen Tayron er en ukjent modell hos oss, men skal produseres i Tyskland fra 2024.
Foto: VOLKSWAGEN AG
Trenger penger til elbiler:
Skaffer elbil-cash med bensin-SUV fra Kina
Bilindustriekspert ser satsingen på en diger fossilbil som en logisk del av elbil-strategien til Volkswagen.
VW Tayron
- Mellomklasse-SUV produsert i Kina
- Lansert i 2018
- 7-seter som er i størrelsesorden mellom Tiguan og Touareg hos oss
- En «coupé-SUV»-variant, Tayron X, ble annonsert i april
Volkswagen-konsernet vil investere 73 milliarder euro (cirka 750 milliarder kroner) i elektrifisering, digitalisering og hybridisering de neste årene.
Med slike pengesummer involvert, trenger gruppen bilmodeller på markedet som kan gi inntekter i klingende mynt for å fylle kassen, sier bileksperten Sahin Albayrak ved Technische Universität Berlin til nettstedet Business Insider.
Ferdigutviklet bil
Det er derfor Volkswagen i fremtiden har tenkt å produsere den kinesiske SUV-en Tayron i selskapets hovedanlegg i Wolfsburg.
Bilen forventes ikke å komme på markedet før i 2024, men da er det meste av utviklingskostnadene allerede tatt for lengst og bilen bør kunne selges med en grei fortjeneste.
Ifølge VW vil det avhenge av markedet om Tayron selges som ladbar hybrid eller bare med forbrenningsmotor.
I dag selges bilen i fossil versjon med 1,4 eller 2,0-liters bensinmotor med fra 150 til 220 hk. En ladbar hybrid (GTE) har 1,5-liters bensinmotor pluss elmotor og yter 211 hk. Bilene er utstyrt med 7-trinns dobbelkløtsj-girkasse (DSG).
Arbeidsstokken ved VW-anlegget i Wolfsburg ble nylig informert av toppledelsen og bedriftsrådet om at Tayron skal produseres der. For dem innebærer det en tryggere og mer forutsigbar arbeidsfremtid.
Større enn Tiguan
Med introduksjonen av Tayron planlegger Volkswagen nemlig å tette modellgapet mellom storselgeren Tiguan og den mer eksklusive og opulente Touareg.
Tiguan og Tayron er begge basert på den modulerbare MQB-plattformen, hvilket betyr at den grunnleggende strukturen er den samme. Lengden, bredden, karosserifasongen og bilenes diverse funksjoner er imidlertid forskjellige.
Noen kommentatorer er kritiske til at VW på denne måten introduserer en ny modell med forbrenningsmotor, mens de samtidig proklamerer en strategi resolutt vendt mot elektromobilitet i fremtiden.
Strategisk logikk
Albayrak mener det ikke ligger noen motsigelse i det, og ser på utvidelsen av det populære SUV-segmentet som nettopp en av pilarene i den strategien
– Volkswagen har definitivt foretatt en markedsanalyse i Tyskland og EU, som viste seg lovende for modellen. Nå som de investerer så mye i e-teknologi, trenger de også modeller i våre markeder som vil selge godt og dermed finansiere den øvrige strategien, sier analytiker Albayrak.
Det ble solgt 168.000 Tayron i Kina i 2019. I følge Business Insider er Volkswagen svært fornøyd med salgstallene og tror på sekssiffret salg også i Europa.