Milepæl passeres for norsk veibygging:
Har snart bygget 1000 km møtefri vei
Her bygges syv kilometer med ny firefelts motorvei forbi Larvik i Vestfold. Dermed er det snart 1000 kilometer med trafikksikre og møtefrie riksveier i Norge.
– Dette må markeres, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver og ekspert på trafikksikkerhet i Trygg Trafikk når Motor forteller han at en milepæl er i ferd med å nås.
Inntil begynnelsen av 1990-tallet hadde Norge bare 73 kilometer med firefelts motorveier. Disse lå sør og nord for Oslo.
Siden da har utbyggingen skutt fart.
For fire år siden, da Ketil Solvik-Olsen (Frp) ble samferdselsminister, var det blitt 770 kilometer møtefrie riksveier.
Les også: Her er fire gode elbiler å kjøre på møtefrie veier
– Dette merkes!
Under Solvik-Olsen er det bygget 218 nye kilometer, slik at det ved utgangen av 2017 er totalt 988 kilometer trygg riksvei.
To-tredeler, 647 kilometer, er firefeltsvei, mens en tredel, 341 kilometer, er to- og trefeltsvei med midtdelere.
– Det er veldig bra at vi snart har fått 1000 kilometer møtefri vei. Det har gått fort og det merkes av mange bilister fordi utbyggingene skjer på den mest trafikkerte delen av veinettet, hvor folk flest ferdes, sier Johansen i Trygg Trafikk.
Les også: Dekker kostnadssprekk med nye bommer
Nye veier i 2017
Men veiåpningene skjer i rykk og napp. I 2017 åpnes det kun 27 kilometer med møtefri riksvei. Dette er de møtefrie riksveiene (europaveier inkludert) som har åpnet eller åpner i 2017:
- Rv 4 på Hadeland
- E18 forbi Larvik
- Rv 509 Sømmevågen i Rogaland
- E39 Hove-Sandved i Rogaland
- E18 ved Ørje i Østfold
Imponert
Transportforsker og førsteamanuensis Knut Boge ved fakultet for samfunnsvitenskap ved Høgskolen i Oslo og Akershus er imponert over utbyggingstempoet – spesielt de siste fire årene.
– 218 kilometer de siste fire årene er omtrent samme byggetempo som det våre naboland hadde for 30-40 år siden, da de gjorde de største investeringene i motorveinettene sine. Også sammenlignet med hva som ble bygget av motorvei i Norge på den tiden, på 1970- og 80-tallet, er 218 kilometer på fire år svært mye, sier Boge.
Les også: På denne ene veien dropper de veilys
– Fortsett å bygge
Transportforskerens budskap til myndighetene er klart:
– Fortsett å bygge og ha fokus på de mest trafikk- og ulykkesbelastede strekningene, som E18 i Agder og Telemark, E39 mellom Stavanger og Kristiansand og E6 fra Hamar og nordover. Heldigvis ser det ut til at de som lager utbyggingsplanene også tenker slik, sier Boge.
Les også: Vi har testet veimat Norge rundt, her er det beste stedet!