<b>DYNAMISKE LINJER:</b> Yaris tilfører designmessig et hint av sportslighet til Toyota-imaget.
DYNAMISKE LINJER: Yaris tilfører designmessig et hint av sportslighet til Toyota-imaget.

Ny generasjon Toyota Yaris:

Norsk storselger blir helt ny

Like før koronakrisen kunne vi reise til Portugal og kjøre prototypen. Nå er bilen klar.

Publisert

Toyota Yaris

  • Kommer som en helt ny modell - mindre, men like romslig
  • Ny generasjon hybrid med to elmotorer og en bensinmotor
  • Lanseres etter sommerferien

Etter 20 år på markedet har modellen Yaris blitt Toyotas viktigste modell i Europa.

En av fem Toyotaer som selges på det gamle kontinentet er en Yaris.

Den japanske produsenten har til og med klart å gjøre bilen til en storselger i Norge, hvilket er godt gjort.

Småbiler er ikke nordmenns favorittsegment.

Ny dynamikk

Nykommeren, som vi fikk en forsmak på i vinter, er basert på den nye GAB-plattformen, utledet av Toyotas globale produkt-arkitektur, TNGA .

I februar - en måned før koronakrisen kom og satte hele lanseringsplanen på vent - oppdaget vi også bilens utseende med sitt lett sporty tilsnitt, mer dynamisk, kompakt og velbalansert enn før. Ikke bare er bilen mer snerten å se på, men også mindre enn forgjengeren.

Det er noe som bryter med en trend som har vært vanlig i bilindustrien i mange år.

Ny generasjon hybrid

En ny 1,5-liters, 3-sylindret bensinmotor, samarbeider med to elektriske motorer – en hovedmotor og en startmotor/generator som også kommuniserer mellom den øvrige motoriseringen og den planetgirbaserte, trinnløse transmisjonen som overfører kreftene til forhjulene.

Kombinert effekt er nå 116 hestekrefter, mot 100 tidligere.

Dreiemomentet fra elmotoren er maksimalt 141 newtonmeter, mens bensinmotoren tidvis vil bidra med opptil 120 newtonmeter.

Bedre kjøredynamikk

Maksimalt turtall er 17.000 omdreininger per minutt, opp fra 13.000 tidligere. Dette muliggjør en større grad av kjøring på strøm – bensinmotoren vil så å si systematisk stanges av så snart man slipper gassen og det opp til 130 kilometer i timen.

Logisk nok presterer bilen bedre på veien enn forrige generasjon:

0-100 km/t på 9,7 sekunder er ganske sprekt i denne klassen.

Oppgitt forbruk etter WLTP-standarden: 0,37 liter per mil.

Motor-test kommer i august

Vi fikk noen spede førsteinntrykk av hvordan dette fungerer i praksis i februar, men det var nok til at vi merket at dette virkelig er en ny generasjon hybrid drivlinje - og en ny generasjon bil.

Hvor bra den faktisk er blitt vil vi finne ut mer om når vi får prøvekjøre den produksjonsferdige bilen i slutten av august.