NESTE SLAGER: Toyota RAV4 PHV har alle forutsetninger for å score stort i det norske markedet med en elektrisk rekkevidde på 95 km. Foto: Toyota Motor
NESTE SLAGER: Toyota RAV4 PHV har alle forutsetninger for å score stort i det norske markedet med en elektrisk rekkevidde på 95 km. Foto: Toyota Motor

Nye tall fra Japan:

Rekkevidde-sjokk for Toyotas nye RAV4

Vi visste at rekkevidden på Toyotas ladbare RAV4 skulle være klasseledende, men nå lanseres bilen i Japan med hele 95 km elektrisk rekkevidde. Det er oppsiktsvekkende høyt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ladbare RAV4 kommer trolig på veien i Norge til høsten.

Toyota Norge fastholder imidlertid stadig at offisiell WLTP-rekkevidde på bilen i Europa er 75 km, selv om selskapet opererer med 95 km i sin kommunikasjon fra hovedkontoret i Japan.

Differansen har en litt komplisert forklaring:

Testprosedyren WLTP inneholder en kjøresyklus, kalt WLTC. I den europeiske standarden består syklusen av fire faser, blant annet en strekning med kjøring på motorvei i 130 km/t. I Japan er maks-fartsgrense på 100 km/t, og de har derfor en syklus med bare tre faser – uten kjøring i 130 km/t.

– Differansen mellom 75 og 95 km rekkevidde skyldes utelukkende den forskjellen i batteriforbruk som følger av kjøring i 130 km/t, opplyser Espen Olsen, Toyotas kommunikasjonssjef i Norge.

Klasseledende

Norske bilimportører og -forhandlere forholder seg til den europeiske standarden, selv om bilene heller ikke i Norge kan kjøre lovlig i 130 km/t.

Men for deg som bruker ladehybriden primært på bykjøring og hastigheter under 80 km/t, er Toyota-tallene en interessant påminnelse om at det i prinsippet skal være mulig å klemme flere kilometer elektrisk kjøring ut av ladehybridene enn importørene oppgir.

75 km elektrisk rekkevidde er stadig et klasseledende tall, men ikke sensasjonelt høyt. De nye ladehybridene fra PSA-gruppen, som Opel Grandland X og Peugeot 3008, har 59 km elektrisk rekkevidde, og flere andre merker har varslet at de nærmer seg produksjon av biler med kapasitet opp mot 10 mil på strøm.

Enorme forventninger

Toyota har enorme forventninger til den første ladbare utgaven av populære RAV4.

Prisen for ladehybriden starter på 509.000 kroner, inkl. frakt og levering.

Deres nye flaggskip er annonsert med 306 hester, akselerasjon fra 0-100 på 6,2 sekunder, CO2-utslipp på 29 g/km og et bagasjerom på 520 liter, i følge data som er oppgitt til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Modellen som nå er sluppet i Japan med navnet RAV4 PHV er enda litt kjappere enn annonsert – med 6,0 sekunder på sprinten.

Men den store overraskelsen ligger i rekkevidden.

COCKPIT: Slik er interiøret på den japanske modellen, der rattet er på høyre side. Toyota har ennå ikke sluppet bilder av bilen med ratt på venstre side.
COCKPIT: Slik er interiøret på den japanske modellen, der rattet er på høyre side. Toyota har ennå ikke sluppet bilder av bilen med ratt på venstre side.

MINDRE PLASS: Med batteri i dørken har bagasjeplassen krympet noe, fra 560 til 520 liter.
MINDRE PLASS: Med batteri i dørken har bagasjeplassen krympet noe, fra 560 til 520 liter.

Går 130 mil

Som ladehybrid kommer RAV4 med et litium-ion-batteri med kapasitet på 18,1 kWt, mens Mitsubishi Outlander – bestselgeren i denne klassen – har en batterikapasitet på 13,8 kWt og en rekkevidde på under 50 km.

Rekkevidden begynner å nærme seg den vesentlige dyrere BMW X5 xDrive 45e (87 km), mens topprekkevidde for modeller i omtrent samme prisklasse er på rundt 60 km. 

I følge Toyotas hjemmeside har den fremre motoren 182 hk/270 Nm, mens den bakre har 54 hk/121 Nm.

Toyota skriver at bilens totale rekkevidde er på 130 mil. Bensintanken er på 55 liter. Den kan trekke hengervekt på inntil 1500 kg.