Ny teknologi fra Ford:
Vil fjerne trafikklysene
Du ser kanskje ikke for deg trafikk uten trafikklys. Dét gjør Ford. I England testes et system der bilene kommuniserer og tilpasser seg hverandre i kryss.
Britiske sjåfører bruker i gjennomsnitt to dager i året foran et rødt lys.
For at de skal få tid til å gjøre viktigere saker, har Ford lansert ny teknologi som gjør det unødvendig å stoppe for rødt lys i lyskryss.
Det såkalte «Intersection Priority Management» (IPM) ble denne uken demonstrert på veiene i byen Milton Keynes, cirka åtte mil nord for London.
Målet med teknologien er at sjåføren ikke skal stoppe helt opp inn mot et kryss, men holde bilen i gang. For å bedre den generelle trafikkflyten og for å øke trafikksikkerheten.
Les også: Ford satser 30 milliarder på selvkjørende biler
Irriterende
– Vi vet at kryss både med og uten lysregulering er irriterende for mange sjåfører. Når bilene kan kommunisere med hverandre kan de samarbeide og gjøre kjøring i veikryss mer smidig, sier ansvarlig for førerassistanseteknologier hos Ford Research and Advanced Engineering, Christian Ress.
I stedet kommuniserer bilene med hverandre og beregner selv om bilen skal bremse ned eller akselerere for å unngå full stopp.
I fjor ble det registrert hele 17.986 skader på personbiler i forbindelse med kjøring i kryss her hjemme i Norge, ifølge Finans Norges skadestatistikk TRAST.
I tillegg kommer personskader, ikke minst fra andelen påkjøringer bakfra som ofte skjer i forbindelse med full stopp i kryss.
Les også: Sju biler i ny sikkerhetstest
Forurenser mindre
Med den nye teknologien vil også bilen bruke mindre drivstoff og dermed forurense mindre. En bil i jevnt tempo forbruker mindre enn en som stopper og akselererer.
I demonstrasjonen i Milton Keynes var det sjåfører bak rattet, men i fremtiden er planen at teknologien skal brukes i selvkjørende biler.