SATSER: Ford-sjef Jim Hackett og selskapets Smart mobilty-direktør Sarah-Jayne Williams.

Ford leder an i utviklingen:

Satser 30 milliarder på selvkjørende biler

Ford oppretter et nytt datterselskap og investerer over 30 milliarder norske kroner i utviklingen av selvkjørende biler. I løpet av snaut tre år skal det finnes en masseprodusert selvkjørende Ford.

Publisert Sist oppdatert

I tillegg til investeringene i selskapet Argo A1, som er Fords partner i utviklingen av selvkjørende kjøretøy, har Ford etablert selskapet Ford Autonomous Vehicles, som ledes av Sherif Marakby. Han var tidligere visepresident i Ubers satsing på autonome kjøretøy.

– Nå er tidspunktet det rette for å konsolidere vår autonome kjøreplattform på ett nivå, slik at vi best kan forberede virksomheten på de mulighetene som kommer framover, uttaler Jim Hackett, administrerende direktør i Ford.

Les også: «Selvkjørende biler har mange negative konsekvenser for samfunnet»

Det nye selskapet skal realisere Fords uttalte mål om å lansere et selvkjørende kommersielt kjøretøy i 2021. Ford har lenge hatt denne ambisjonen, men har naturligvis møtt skepsis.

AMBISIØSE: Ford har gjort en rekke tester med selvkjørende biler, og regnes for å være den mest ambisiøse av alle de store produsentene på dette feltet.

Men nylig konkluderte det uavhengige analyseselskapet Navigant Research med at Ford ligger først i køen av de 18 største produsentene som satser på selvkjørende biler.

Blant annet skal Ford hoppe over utviklingstrinnet med delvis selvkjørende biler – og satse på fullstendig selvkjørende biler, uten ratt og pedaler.

Etter kunngjøringen om Fords økte satsing, samt en rekke andre organisatoriske endringer med virkning fra 1. august, steg aksjene med 2,2 prosent.

Les også vår prøvekjøring av nye Ford Focus: Med Focus på alt unntatt ledning