Nye Ford Focus utfordrer Skoda Octavia
Utklassing i stasjonsvogn-duell
Ford Focus i kombiversjon gikk til topps i Motors stortest mot fire sterke konkurrenter. Men hvor bra er den i fersk stasjonsvognutgave? Vi lar nykommeren møte en virkelig nestor i klassen, Skoda Octavia.
Vi har utfordret de to folkelige stasjonsvognene med hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i denne klassen: Pris, plass og komfort.
Ingen av bilene finnes i elektrifiserte versjoner. Ford var riktig nok tidlig på markedet med en helelektrisk versjon av forrige generasjon Focus. Kanskje for tidlig.
Den fikk dårlig mottakelse og gikk etter hvert under radaren hos elbilkjøpere flest.
Les også: Vi har testet Skoda Octavia - en familiefavoritt i en årrekke
Treffer familiebehovene
Mangelen på tidsriktige drivlinjer har sendt mange av de en gang så populære Ford-modellene ut i mørket.
Ved utgangen av 2018 var Focus Norges 30. mest solgte bilmodell. For bare seks år siden var den nest mest solgt, kun slått av Golf.
Octavia derimot, har klart å stå imot noe av trykket. Mye fordi modellen med 150 hk. diesel og firehjulsdrift fortsatt treffer så mange familier med behov for å trekke hestehengere eller campingvogn.
Octavia ble Norges 11. solgte modell i 2018, og den mest solgte dieselbilen. Av 3132 solgte biler, var 2144 av dem med diesel. Av dem igjen, var bare 26 stykker uten firehjulsdrift.
Men i denne duellen handler det om bensin.
Les også: Vi har testet Ford Focus stasjonsvogn – større og lekrere
Jevnt gode på det meste
Focus og Octavia er to tungvektere i dette segmentet. De er solid markedstilpasset og jevnt gode på det meste. Men det finnes ulikheter.
Focus er helt ny. Den føles friskere i designen, den matcher omsider digre Octavia på plass, og den har det siste av moderne sikkerhetsutstyr.
Ford har også et uttrykt fokus på kjøreglede. Spesielt i ST-versjonen som vi har testet, fornemmer man noen rallygener i oppsett og motorkarakteristikk.
Octavia blir snart erstattet av en ny modell. Det gjør dagens modell litt mindre attraktiv. Men de fleste biler er på sitt beste når de går ut av produksjon, i hvert fall teknisk.
Eventuelle typiske modellfeil er luket vekk, og det er gjort kontinuerlige justeringer gjennom livsløpet – ikke minst på sikkerhetsfronten.
Octavia forsvarer også posisjonen som klassens komfortmester med lavt støynivå, mye lys, gode seter og stor plass.
Med sammenliknbart utstyr og motorvalg er Octavia noe rimeligere å kjøpe enn Focus.
Skoda Octavia har vært mange familiers favoritt i en årrekke.
Les også: Vi har kjørt Toyota Prius med firehjulstrekk – den største forskjellen er umulig å se
Forklarer prisforskjellen
Mye av prisforskjellen ligger i girkassa. Ford tar 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge disse fungerer ypperlig – og anbefales.
Focus skal ha service hver 20.000 kilometer eller én gang i året, avhengig av hva som inntreffer først. Octavias serviceintervaller styres i større grad av bilen selv, men servicekostnadene er noe høyere på Octavia.
Dette er to av klassens største stasjonsvogner. Octavia selges utelukkende som stasjonsvogn i Norge, mens stasjonsvognen av Focus naturligvis kommer til å utgjøre det meste av salget.
Med andre ord, to særdeles viktige biler for produsentene.
Les også: Dette er den største endringen i bilens historie
Vinner på kjerneverdiene
Bagasjevolumet er nærmest identisk som femsetere. Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det mer gods inn i Skodas mer kasseformede fasong.
Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater i sommerens stortest (Ford Focus, Audi A3, Kia Ceed, Opel Astra, Mercedes A-klasse).
Focus har merkbart mer hjulstøy enn Octavia. Fjæringskomforten i Octavia er også hakket mer behagelig, selv om begge er typisk tyske og stive.
Octavias mer oversiktlige karosseri gir et litt lysere og triveligere innemiljø. I tillegg er kvalitetsfølelsen høyere.
Kjøreegenskapene er Focus sin paradegren – og grunnen til at den vant sommerens stortest i Motor.
I utstyrsgraden ST-line har bilen et mer sporty uttrykk. Den kan nok føles litt for stiv for enkelte i daglig bruk.
Octavia er litt mer sofistikert, selv om også den er stram i oppsettet. Presser vi bilene ekstremt, aner vi litt mer tydelige rallygener i Focus. Begge er trygge og forutsigbare biler i hverdagen.
Men vender vi tilbake til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så er det liten tvil om at Octavia er det beste kjøpet.
Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer