LYSFORSKJELL: Den røde modellen er utgående, den blå er ny. Du ser det på lyktedesignet – spesielt bakfra. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Vi har kjørt Toyota Prius med firehjulsdrift:

Den største forskjellen er umulig å se

Det spektakulære lysdesignet er tonet ned i nye Prius. Men firehjulsdriften og prisen gjør den desto mer interessant.

Publisert Sist oppdatert

Som Motor tidligere har skrevet, så har Toyota i Norge vært en viktig pådriver i arbeidet med å få denne bilen til landet.

For tre år siden ble modellen testet i all hemmelighet på Golsfjellet. Etter noen viktige tilbakemeldinger og justeringer tilpasset norske behov, er bilen nå klar for markedet.

Teknikken er interessant:

En liten elektrisk induksjonsmotor på bare 7 hester er montert på bakakslingen. Den er til gjengjeld ekstremt momentsterk fra stillestående, med et dreiemoment på 570 nm. Nok til å drive en lett bil framover.

Denne motoren er alltid aktivert i hastigheter opp til 10 km/t, altså når man som regel trenger det. I tillegg slår den inn etter behov mellom 10-70 km/t. Over 70 er det kun forhjulsdrift.

Les også: Nye RAV4 i test – løfter fornuften til nye høyder

SVART-HVITT: Kundene vil heller ha svart enn hvit lakk i interiøret (øverst), selv om de hvite og rene passer bedre inn i Prius-filosofien.

Ingen offroader

– Systemet skal være en hjelp i regnvær i byen, på brostein, slaps og selvsagt normale vinterveier, sier Rune Brath, Toyotas produktsjef for Prius her i Norge.

Det er med andre ord ingen offroad-utgave vi snakker om. Snarere en ganske vanlig Prius med en avgjørende støttefunksjon mange vil sette pris på.

Motor var med da Toyota demonstrerte systemet i praksis på snødekte hytteveier utenfor Hønefoss.

Og forskjellen på en Prius med tohjulsdrift og en med firehjulsdrift, er akkurat som Toyota ønsker:

Avgjørende de få gangene du trenger det – ellers nærmest umerkelig tilstede med tanke på vekt, plass og ikke minst forbruk.

Kort sagt: Du kommer deg trygt opp den siste kneika eller ut av den gjensnødde parkeringsplassen – uten at det går på bekostning av grunnverdiene Prius er tuftet på. Vekten øker med 65 kilo og bagasjeplassen reduseres med 40 liter, men forbruket er i praksis det samme.

Les også: Vi har testet nye Toyota Corolla

Sjekk lyktene

Som du ser av bildene, så har oppgraderte Prius fått et mer dempet lyktedesign. Spesielt bakfra er endringen stor, der lyktebåndene har gått fra vertikale til horisontale. Mottakelsen er blandet.

Mer folkelig, mener noen.

Mindre spennende, mener Motor.

Et par nye farger og noen nyanser i felgdesignet hører også til oppdateringen. Innvendig har setene fått nye tekstiler, navigasjonen er oppdatert og det har kommet trådløs ladeplate i midtkonsollen.

Men rent visuelt legger man først merke til at lakkpartiene i interiøret er endret fra hvitt til svart. Også dét en respons på kundebesvarelser verden over. Det hvite skulle symbolisere det rene – og framsto i tillegg ripefritt. Men Prius-kundene ønsker heller svart, såkalt pianolakk.

Prispåslaget på en Prius med firehjulsdrift er snaue 20.000 kroner. Det betyr at den greit utstyrte versjonen «Active» starter på 316.400. Skal du ha meget godt utstyrte «Executive», må du opp på 352.400 kroner. Begge versjoner må sies å være svært prisgunstige sammenliknet med andre firehjultrekkere i segmentet.

Vi tipper kombinasjonen firehjulsdrift og gunstig pris vil løfte Prius på salgstatisikken. Den var nede på 38. plass i februar, og totalt 31. plass for hele 2018. Toppåret var 2012, med 14. plass.