Husk denne saken hvis du havner i fergetrøbbel:
Plutselig stod hengeren bom fast – fergeselskapet nektet å betale
Når Helene og Sigmund skal kjøre av ferja sitter tilhengeren plutselig fast i taket på båten. Mannskapet hadde glemt å fortelle at taket var senket, hevder ekteparet.
DETTE ER SAKEN: Slik gikk det da ekteparet Foldvik skulle kjøre av danskeferja.
De fleste av oss følger mannskapets ordre når vi skal kjøre på eller av ferjer. Det gjorde også Helene og Sigmund Foldvik på vei til Hirtshals med Color Line-ferja Superspeed.
Ombordkjøringen noen timer tidligere i Larvik gikk helt fint. Men det gjorde det ikke da de fikk beskjed om å kjøre i land i Danmark.
– Vi kjørte noen meter fremover. Plutselig hører vi et brak. Hengeren står bom fast, forteller ekteparet fra Stavern.
Det skulle vise seg at taket der de skulle kjøre var blitt senket under overfarten. Det var rett og slett ikke plass lenger til den høye hestehengeren, som dermed kilte seg fast i taket.
– Vedgår feil
– Det første mannskapet spør oss om er «var det ikke lapp i ruta deres?», sier Helene Foldvik.
Ifølge ekteparet vedgår mannskapet der og da at de må ha gjort en feil siden de ikke har lagt en lapp med informasjon på ruta til dem.
– Vi er derfor helt sikre på at Color Line ville erstatte skadene. Men der tok vi feil.
Les også: Så mye koster det å lade helt fullt
Color Line avviste
Helene og Sigmund Foldvik driver familiepark, og sponser et skolekorps som skulle på Danmarkstur. For å hjelpe korpset tok de med seg den splitter nye hestehengeren sin, og fyller den opp med instrumenter og bagasje.
Over ett år etter hendelsen på ferja er skadeoppgjøret fortsatt ikke i havn når de søker hjelp hos advokat.
Skaden er taksert til 29.000 kroner.
Color Line og deres forsikringsselskap Gard har avvist ansvar. De henviser til sjølovens regelverk, som blant annet innebærer at de kan trekke 4200 kroner i oppgjøret. De vil også bare dekke utgiftene til det som må skiftes på tilhengeren – og ikke arbeidstimene det tar å reparere.
I et brev tilbys ekteparet 10.500 kroner som et «endelig oppgjør».
Les også: Så mye koster de verste elbilskadene
– Uforståelig regelverk
NAF er kritisk til Color Lines håndtering – og sjølovens paragrafer.
– Helene og Sigmund fulgte anvisningene. De fikk ikke vite at taket der de skulle kjøre var blitt senket. Da mener NAF at rederiet må ta fullt ansvar og dekke alle kostnadene, sier Vigdis Svennungsen, som er leder i NAF Advokat. NAFs advokatkontor bistår ekteparet.
– Sjølovens bestemmelser er dessuten helt uforståelig for folk flest. Man må jobbe i shippingbransjen for å forstå disse bestemmelsene, sier Svennungsen.
Les også: Er det noe galt når denne lampen lyser?
– Avslår alltid
Samme dag som Motor ber om kommentarer fra Color Line, sender deres forsikringsselskap Gard et brev til Svennungsen hvor de godtar å betale fullt oppgjør, minus egenandelen på 4200 kroner som de har rett til å trekke, ifølge sjøloven.
NAF er glad for at de betaler erstatning. Men NAF mener rederiene altfor ofte avviser ansvar i slike saker.
– Vi får inn en og annen sak om skader om bord på ferjer. Erfaringen vår er at rederiene alltid avslår. Ifølge rederiene fremstår mannskapene som ufeilbarlige, sier Svennungsen.
Også ekteparet Foldvik er glade for at de får erstatning. Men de rister på hodet av sjølovens bestemmelser om at de må betale egenandel for en skade de mener Color Line har påført dem.
De sammenligner med sin egen forretningsdrift.
– Dersom noen ødelegger en bukse på en spiker i parken vå, vil det være rart om vi bare skal erstatte deler av buksa.
De synes også det er merkelig at de ikke får en beklagelse eller unnskyldning – kun pengene etter snart to års venting.
– At Color Line ikke skjønner at dette går utover deres omdømmebygging er uforståelig.
– Fornøyde kunder
Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, understreker at han ikke kjenner den konkrete saken. Han kan ikke svare på spørsmål om den.
– Men det er svært sjelden vi har uhell om bord. Skipene våre er nye og tilpasset dagens bilpark. Mannskapene våre er godt trent. De laster og losser hver dag, sier Mathisen.
– NAF hevder rederiene avslår for ofte etter uhell. Hva er din kommentar til det?
– Vi er bevisst vårt ansvar. Hadde dette vært et problem ville vi tatt tak i det. Vi spekulerer ikke i mistrivsel. Vi transporterer 930.000 biler årlig, i tillegg til mer enn 180.000 trailere og totalt nesten fire millioner mennesker. Vi opplever at kundene er svært fornøyd med oss.
Les også: Dette dekkes ikke av reiseforsikringen