SJEKK PRISEN: Når du lader elbilen betaler du ikke for hver kilowattime (kWt) du får, men for tiden du står ved laderen. Og når ladeeffekten går ned, så går tidsbruken og kostnaden opp. Foto: Peter Raaum

Styr unna ufornuftig lading:

Så mye koster det å lade de siste prosentene

De siste ladeprosentene koster både tid og penger. Det kan ta like lang tid å lade batteriet fra 80-100 prosent som fra 20 til 80 prosent.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Det er naturlig å tenke at du skal «fylle tanken helt opp» også på en elbil, men lønnsomt er det ikke.

Alle elbiler får redusert ladeeffekt mot slutten av ladetiden. Det samme skjer om batterikapasiteten er svært lav. Da griper batteristyringssystemet inn og reduserer effekten for å beskytte batteriet.

Hurtiglading i Norge koster rundt 2,50 kroner minuttet på de typiske 50 kW-laderne.

Du betaler altså ikke for hver kilowattime (kWt), men for tiden du står ved laderen. Og når ladeeffekten går ned, så går tidsbruken og kostnaden opp.

– Siden du på de aller fleste ladestasjoner betaler per minutt, eller for en kombinasjon av tid og kilowatt-timer, er det dyrt og lite tidseffektivt å stå koblet til en lader du nesten ikke får strøm fra, sier Anette Berve, rådgiver og elbilspesialist i NAFs politikk- og forbrukeravdeling.

Les også: Her er bilen som vinner i ladekøen

Svimlende

Grafene som viser ladekurvene til henholdsvis Volkswagen e-Golf og Kia e-soul, underbygger hvordan effekten daler og prisen stiger når du er i ferd med å fullade. 

En e-Golf har en milkostnad på 4,76 kroner ved 79 prosent batterikapasitet. Deretter stiger milkostnaden jevnt, og ender på svimlende 19,49 kroner ved nesten fulladet batteri.

Grafen viser også at effekten reduseres ulikt hos de ulike elbilprodusentene. For Kias del, faller effekten merkbart allerede før 70 prosent. Her kan det med andre ord lønne seg å stoppe ladingen enda tidligere.

Les også: Slik blir du en superlader

GRAF: Ladekurven for e-Golf.

DYR AVSLUTNING: Ladekurven på Kia e-Soul.

Billigere

Med mindre du må presse rekkevidden til det ytterste uten å legge inn et ladestopp, vil det alltid lønne seg å lade opp til rundt 80 prosent, kanskje enda litt lavere. 

Det er både billigere og mer tidseffektivt å koble fra laderen når effekten reduseres, og heller legge inn et lite ekstra ladestopp hvis ikke du kommer frem med strømmen du har.

– Men er du avhengig av å lade opp til 100 prosent, så er det mer økonomisk å koble fra hurtigladeren og koble seg til ladestolpen som gir 22 kW. Denne er vesentlig billigere. Men husk, her er det ombordladeren i bilen som bestemmer ladeeffekten, og du får maks 22 kW, sier Berve.