GÅR UNNA: Shelby Supercars (SSC) Tuatara smadret den forrige verdensrekorden for produksjonsbiler.

Svenskene mistet rekorden:

Her fyker første bil i verden over 500 km/t

Merk deg navnet: Tuatara. Verdens raskeste produksjonsbil nådde 533 km/t i toppfart.

Publisert

Verdens raskeste (rekorder etter år 2000)

  • Februar 2005 : 388,9 km/t (Koenigsegg CCR - slo den tidligere rekorden til McLaren F1)
  • April 2005: 408,5 km/t (Bugatti Veyron 16:4)
  • 2007: 411,8 km/t (SSC Ultimate Aero - bekreftet i 2009)
  • 2010: 431,1 km/t (Bugatti Veyron Super Sport)
  • 2017: 447 km/t (Koenigsegg Agera RS)
  • 2020: 508,7 km/t (SSC Tuatara)

Det er bilmodellen fra amerikanske SSC som fra og med mandag innehar rekorden som verdens raskeste produksjonsbil.

Offisiell verdensrekord er nå 509 km/t.

For at verdensrekorden skal bli godkjent av autoriserte kontrollinstanser (av FIA, Fédération Internationale de l'Automobile) måles maksimalt oppnådd i snitt over en mile (1609 meter) – i begge retninger.

Målingene må foretas med mindre enn en times mellomrom.

1750 hester

Høyeste hastighet som ble målt under forsøkene var utrolige 533 km/t.

Rekorden ble satt på offentlig vei i Nevada, på en 11,3 kilometer lang rett strekning. med testfører Oliver Webb bak rattet.

Bilen er en produksjonsbil i privat eie, med en 5,9-liters biturbo V8-motor som kan yte opptil 1750 hestekrefter når den kjøres på E85 etanol.

Effekten blir en god del lavere på vanlig bensin, rundt 1350 hester.

Bildeserie - bla med piltaster eller pilene øverst:

VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN
VELLYKKET REKORDFORSØK: Testfører Oliver Webb kjørte en privateid SSC Tuatara til ny offisiell verdensrekord for produksjonsbiler 10. oktober 2020. Foto: JAMES LIPMAN

Utholdende amerikaner

Jerod Shelby, eier og sjef hos den amerikanske hyperbil-konstruktøren som bærer hans navn, har brukt mange år på å finpusse på ytelsene til dette beistet av en bil.

Jerod har for øvrig ingen andre relasjoner til Carrol Shelby, mannen bak Cobra og Ford GT , enn en felles lidenskap for motorer og fart.

Tuatara ble vist første gang våren 2012, den gang i en tidlig versjon med maksimal effekt på «bare» 1370 hestekrefter fra V8-motoren og en toppfart oppgitt til «minst» 440 km/t.

Målet var den gang å ta verdensrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport, som da hadde rekorden med 431 km/t, satt året før.

Rivalisering

SSC hadde satt verdensrekord tidligere - I 2007 slo de, med 412,2 km/t Bugattis tidligere rekord på 408,5 km/t med sin Ultimate Aero TT.

Rekorden ble stående til den franske hyperbilprodusenten tok den tilbake i 2010. Bugatti flyttet da listen opp til 431,1 km/t.

Så kom altså svenske Koenigsegg og knuste rekorden igjen. 447 km/t lød den nye snittrekorden på. Koenigsegg Agera R sto for den bragden i 2017.

Svenskene slo da i samme slengen den utrolige hastighetsrekorden på offentlig vei som Rudolf Caracciola hadde satt i i en Mercedes V12 W125 i 1938.

Den var på 432,6 km/t (!) i snitt – over en kilometer – på motorveien mellom Frankfurt og Darmstadt.

Hans rival, Bernd Rosemeyer, som kjørte for Auto Union, hadde nettopp satt rekord med 432 km/t, men bilen hans blåste av veien og Rosemeyer omkom.

Største rekord-sprang

Over 50 km/t i forbedring fra forrige rekord forteller litt om bragden til SSC. Et så stort sprang fremover er aldri tidligere blitt registrert siden man begynte med rekordmålingene etter dagens regler etter krigen.

I skrivende stund er det vanskelig å se hvem som kan true den med det første, bortsett fra SSC selv.

Testfører Webb mener nemlig bilen hadde ytterligere fartsreserver til disposisjon under rekordløpet, men at vindforholdene ikke gjorde det mulig å ta dem helt ut.

Med andre ord:

Det er vanskelig å spå om hvor lenge den nye verdensrekorden blir stående…