VELDIG MORSOMT: Det syntes noen kreative sjeler hos VW, men det synes ikke det amerikanske overvåkingsorganet for finansmarkedet, SEC.
VELDIG MORSOMT: Det syntes noen kreative sjeler hos VW, men det synes ikke det amerikanske overvåkingsorganet for finansmarkedet, SEC.

Etterforskes for navne-stunt:

«Aprilspøken» kan bli svært kostbar for VW

Det var aldri snakk om å bytte navn fra Volkswagen til Voltswagen. Men de amerikanske børsenes vaktbikkje undersøker nå saken: Var det et forsøk på å manipulere aksjekursen?

Publisert

Mandag 29. mars begynte det som så ut til å være en lekkasje til pressen, først publisert av CNBC og America Today, av en melding som annonserte en navneendring hos Volkswagen.

Automotive News, referansemediet for bilbransjen i USA, tok tak i saken. Ifølge pressemeldingen skulle byttet av navn være et offentlig uttrykk for selskapets fremtidsrettede storsatsing på «e-mobilitet» – i praksis elbiler.

Les flere saker om Volkswagen:

Voltswagen ...?!

I pressemeldingen het det at det nye navnet, Voltswagen, ville bli den nye logoen som skulle pryde alle kommende elektriske modeller, mens kun biler med bensinmotor ville beholde det tradisjonelle VW-emblemet.

Dagen etter kunne Automotive News annonsere at Volkswagen i Nord-Amerika bekreftet informasjonen og at navnebyttet for elbiler ville tre i kraft.

På direkte spørsmål fra journalister om det dreide seg om en spøk, to dager før 1. april, var svaret et klart «nei».

Dét var blank løgn.

31. mars lød det offisielt fra Volkswagens side: Det hele hadde vært ment som en harmløs spøk.

På troverdigheten løs

Slik ble det imidlertid ikke oppfattet av alle de journalistene som hadde bragt saken ut i offentligheten på bakgrunn av at den var bekreftet på høyeste hold i VW North America. Mange av dem var forståelig nok rasende over å ha blitt bevisst ført bak lyset.

– De løy for å selge dieselbiler, denne gangen løy de for å selge elbiler, skrev Nick Bunkley i Automotive News.

Bunkley antydet også allerede at den kraftige økningen i Volkswagens aksjekurs i kjølvannet av den falske nyheten, kunne risikere å vekke mistanker om forsøk på manipulasjon av selskapets markedsverdi.

Aksjekursen steg med mellom 4 og 5 prosent etter at navneskiftet ble annonsert.

Under utredning

Torsdag i forrige uke viste det seg at Securities and Exchange Commission, (SEC), organet som overvåker finansmarkedene i USA, hadde vært inne på lignende tanker.

Det tyske magasinet Der Spiegel kunne nemlig rapportere at VW var under etterforskning av SEC for mulig forsøk på å manipulere aksjekursen. Etterforskningen skal ifølge magasinet være på et tidlig stadium der SEC i første omgang har krevd å få tilgang til internt bakgrunnsmateriale relatert til saken. VW skal ifølge Der Spiegel samarbeide fullt og helt med myndighetene.

Toppsjefen for Volkswagen of America, Scott Keogh, har på sin side forklart at det hele utelukkende var ment som en humoristisk måte å markere selskapets storsatsing på elektrifisering på – i «aprilspøkens ånd».

Det er ikke første gang VW er i hardt vær for en uheldig form for kommunikasjon. Du husker kanskje denne Golf-reklamen?