HAR SKAPT BØLGER: Reklamevideoen for VW Golf 8 er rasistisk, innrømmer ledelsen selv. Den ble trukket tilbake, men skaden var skjedd. Foto: Skjermdump av video

Legger seg paddeflate etter rasistisk Golf-reklame:

Her er reklamefilmen som ryster Volkswagen

VW-topper rykker ut og ber om unnskyldning for en åpent rasistisk reklamevideo for nye VW Golf som ble postet på Instagram. – Vi skal komme til bunns i dette, sier ledelsen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: VW-ledelsen legger seg flat etter rasisme-blemme.

Reklamevideoen som ble postet på Volkswagens tyske Instagram-konto, ble raskt trukket tilbake, men for sent: 

Den var allerede delt videre på sosiale medier.

Du kan se filmen her:

I reklamevideoen for nye VW Golf 8 vises hånden til en hvit person i forgrunnen i det han simulerer å skyve en farget mann bort fra en parkert VW Golf, for deretter å «knipse» vedkommende inn gjennom døren til en restaurant ved navn «Le petit colon» (den lille kolonisten, på fransk).

Historisk belastning

Magasinet Der Spiegel rapporterte om blemmen onsdag og bemerket at idet reklameteksten for nye Golf dukker opp, vises, et kort øyeblikk, spesielt bokstavene n, e, g, e og r…

Hendelsen, som fikk bred internasjonal dekning torsdag av CNN Business, hjelper ikke akkurat Volkswagens image etter utfordringene det tyske konsernet har slitt med i så måte med etterdønningene etter «dieselgate»-skandalen.

For ikke å snakke om toppsjefens eget feiltrinn i fjor: I et oppsiktsvekkende anfall av sviktende dømmekraft uttalte konsernsjef Herbert Diess «Ebit macht frei» – med en henvisning til at et positivt driftsresultat ga frihet til å investere.

Alle med et snev av kunnskap om historien til 2. verdenskrig kjenner konnotasjonen til slagordet «Arbeit macht frei», som sto skrevet på inngangsportene til nazi-tidens konsentrasjonsleirer, med Auschwitz som den mest kjente blant dem.

Ber skamfullt om unnskyldning

Ikke overraskende legger ledelsen for Volkswagen, som ble grunnlagt i 1937 i det nazi-styrte Tyskland, seg flate.

– Vi postet en rasistisk reklamevideo på Volkswagens Instagram-kanal. Vi skjønner at publikum er sjokkert, for vi er også forferdet, står det i en felles uttalelse på sosiale medier fra salgs- og marketingsjef Jürgen Stackmann og konsernsjefen for mangfold, Elke Heitmüller.

– Vi er svært bevisste Volkswagens historikk med en fortid fra nazi-Tyskland og tvangsarbeid under krigen. På vegne av Volkswagen ber vi det brede publikum om unnskyldning og vi beklager i særdeleshet overfor dem som føler seg personlig såret av det rasistiske innholdet på grunn av deres egen bakgrunn.

LOVER OPPVASK: Jürgen Stackmann, salgs- og marketingsdirektør i Volkswagen, sier selskapet skal til bunns i hva som har skjedd – og hvordan det kunne skje.

Skal granskes

Stackmann og Heitmüller beskriver videoen som en grov fornærmelse mot ethvert anstendig menneske.

Samtidig som de sier seg «skamfulle» over videoen, hevder de ikke å kunne forklare hvordan den har kunnet bli til.

– Desto viktigere for oss å komme til bunns i dette, sier de to representantene for ledelsen.

– Og vi kommer til å offentliggjøre både resultatene og konsekvensene av etterforskningen.

Også representanten for de ansatte i Volkswagen, Bernd Osterloh, fordømmer reklamevideoen, som han kaller motbydelig, og sier seg beskjemmet på vegne av dem som arbeider i konsernet.