IKKE BESKJEDEN: Til tross for navnet søker ikke el-SUV-en Humble One å gjøre lite av seg. Med solceller skal den kunne gå ekstra langt.
IKKE BESKJEDEN: Til tross for navnet søker ikke el-SUV-en Humble One å gjøre lite av seg. Med solceller skal den kunne gå ekstra langt.

En ekte solskinnshistorie:

Viser planene for solcelledrevet el-SUV

Sjekk planene til det amerikanske oppstartselskapet Humble Motors: De vil bygge en elektrisk SUV dekket av solceller.

Publisert Sist oppdatert

Humble Motors er et California-basert oppstartsselskap grunnlagt i 2020 av Dima Steesy – med et lag som inkluderer en Formel 1-bildesigner, en fysiker og ingeniør som tidligere arbeidet med brenselceller hos Ford, og en teknologigründer.

Bilen vi ser på bildet skal bli deres første elektriske SUV. Den skal ha komfortabel plass til fire voksne og skal være drevet av solkraft.

Vil være mer bærekraftig

Utgangspunktet til Humble Motors er at utbyggingen av ladeinfrastruktur går tregt og er ufullstendig.

Selskapet hevder også at «vanlige» elbiler ikke er veldig bærekraftige og henviser til at energimiksen som går til produksjon av elektrisitet fortsatt er overveiende «skitten».

Derfor har Humble valgt å omgå problemet (les: strømnettet) ved å sørge for at bilen kan lade seg selv under kjøring takket være høyeffektive solceller som dekker hele 82 kvadratfot av bilens overflate (omtrent 7,5 kvadratmeter i alt).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FREMTIDEN? </span>Humble Motors mener solen kan gi den elektriske SUV-en deres det lille ekstra for å slippe å lade i hverdagen.
FREMTIDEN? Humble Motors mener solen kan gi den elektriske SUV-en deres det lille ekstra for å slippe å lade i hverdagen.

97 km på sol

Dette skal være tilstrekkelig til å tilføre batteriet strøm for opptil 97 kilometer ekstra rekkevidde i løpet av en dag, noe som åpenbart betyr at bilen tross alt er avhengig av vanlige ladeprosesser ut over behovene for kortdistansependling.

Humble er basert i solrike California. I Norge vil nok realiteten bli ganske annerledes. De oppgir også at de regner med «mellom 30 og 97 km». I så fall burde bilen etter våre utregninger kunne generere rundt 20 kWt på en dag, bare fra dagslyset – som i sin tur betyr at solcellene må være ekstremt effektive.

Bilen Humble Motors skal «forsøke å bygge», som de ydmykt presiserer på sin nettside, skal da også ha normal mulighet for både AC- og DC-lading. ) Målet er produksjon fra 2024.

80 mil totalt

Bilen Humble One skal være basert på en lettvektskonstruksjon og ha en svært lav luftmotstandskoeffisient (0,25 i Cd, presiserer Humble), to faktorer som vil bidra til å maksimere effektiviteten og dermed rekkevidden – som oppgis til 800 kilometer.

Så til pengespørsmålet…

Med slik teknologi ligger det i kortene at Humble One ikke blir noen billig bil. Innstegsprisen - uten avgifter - er satt til relativt heftige 109.000 dollar. Det er allerede mulig å tegne seg på en reservasjonsliste mot å betale inn et refunderbart depositum på 300 dollar, litt over 2500 kroner.

Selskapet hevder de allerede har tatt imot reservasjoner verdt 20 millioner dollar (170 millioner kroner).

Humble er ikke alene om å ville ta i bruk solceller. En annen konstruktør som er kommet en god del lenger, men med et helt annet bilkonsept er Aptera. Klikk på bildet under for å lese mer om bilen.