UTENOMJORDISK: Et kjempeinsekt? Et rullende reptil? Neida - det er den «selvladende» elbilen Aptera.
UTENOMJORDISK: Et kjempeinsekt? Et rullende reptil? Neida - det er den «selvladende» elbilen Aptera.

Oppgir 1600 km rekkevidde:

En spøk? Slett ikke!

Aptera er elbilen som ikke skal behøve å lades opp igjen, takket være solceller.

Publisert Sist oppdatert

Elbilen med det mildt sagt snodige utseendet lades fra plugg, som alle andre batterielektriske biler. Men i følge informasjonen vi har fått om bilen, skal den under gitte forhold kunne kjøre ekstremt lenge uten å måtte aktivt lades opp på nytt.

Solcellene den er dekket med skal være tilstrekkelig til å mate fremdriftsmotoren med energi kontinuerlig – når forholdene tillater det.

Ettersom selskapet er basert i California, vil vi tro de baserer seg på et betydelig mer solrikt klima enn det vi er vant til i Norge.

– Avhengig av hvor du bor og hvor langt du kjører, er det mulig du aldri behøver å lade bilen i det hele tatt, sier Aptera på sine hjemmesider.

Men hva er så denne merkverdige doningen? Enn så lenge er det bare prototyper som eksisterer av denne bilen

Registreres som motorsykkel

For å beskrive den nøkternt: Det er en slags bil, med tre hjul og med nok innvendig plass til to personer og et kjæledyr av moderat størrelse.

«En slags bil», fordi den egentlig er bygget for å registreres som trehjuls motorsykkel. Den kan likevel kjøres med vanlig førerkort og det behøves ikke hjelm, siden den har heldekkende karosseri.

Designen er inspirert av jagerfly og racerbiler, mens det integrerte chassis/karosseriet er bygget i et komposittmateriale med bikubestruktur i midten for ekstremt lav vekt.

Friskus

I alt tre kvadratmeter med solceller sanker energi som ledes til batteripakken. Denne alene skal kunne gi mulighet for å kjøre seks mil om dagen og opptil 17.000 kilometer på et år – bare på solenergi.

Aptera presiserer at solcellene er lette å oppgradere eller erstatte med nye. Ytelsene er rimelig spreke: Under fire sekunder fra 0 til 100 km/t, og en toppfart på 170 km/t, lover produsenten - med drift på alle de tre hjulene.

Elektronisk momentfordeling skal, sammen med stabilitetssystemet, sørge for at bilen ligger flatt og stabilt på veien.

Kan reserveres

Det ble åpnet for forhåndsreservasjon av Aptera Paradigm og Paradigm + i begynnelsen av desember, mot et refunderbart depositum på 100 dollar.

Prisene starter på cirka 230.000 kroner.

Produksjonen skal etter planen starte i 2021.

Det ville i så fall være ti år etter at det første forsøket på å lansere Aptera mislyktes. I 2011 gikk nemlig Aptera konkurs første gang etter forgjeves å ha fått en bil bygget etter lignende prinsipper, men med en hybrid drivlinje.

Det seiglivede oppstartselskapet ble opprinnelig grunnlagt i 2005. I dag er det gründerne fra den gangen, Chris Anthony og Steve Fambro, som leder selskapet.

Lanseringsvideo for Aptera:

Powered by Labrador CMS