SÆRPREG: Lexus RZ er en mer luksuriøs utgave av Toyota bZ4X og Subaru Solterra.

Lexus RZ 450e:

Luksus for ikke altfor lange etapper

Med Lexus får du en forfinet Toyota bZ4X med 90 hester mer og det nye spektakulære rattet, som en av de første bilene i verden. Men rekkevidden er ikke luksus.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal det presiseres at verken rekkevidden eller ladetiden er offisiell ennå. Og for Toyota bX4X sin del, ble rekkevidden en god del bedre enn først spådd.

I en fersk pressemelding står det at «Lexus forventer at RZ vil kunne kjøre mer enn 400 km etter WLTP-syklusen.»

Samme ordlyd fant vi i de første omtalene av bZ4X. Der endte grunnmodellen med firehjulsdrift på 466 km. Men så må man legge på vekt i form av utstyr, ikke minst panoramatak, som er en viktig nyhet på Lexus.

Litt over 40 mil

bZ4X med denne type utstyr havner nede på 415 kilometer rekkevidde. Og det er grunn til å tro at Lexus blir enda litt tyngre, ettersom det er en dyrere bil med flere komponenter.

Med andre ord: Bittelitt over 40 mil for de norgesaktuelle bilene er nok et ganske pålitelig svar på spørsmålet alle elbilkunder – også Lexus sine – stiller seg.

LYKTEDESIGN: Den smale lyktestripen og den svartlakkerte bakerste vindusstolpen (c-stolpen) skiller Lexus fra Toyota og Subaru.

308 hester

Utgangspunktet for Lexus er det samme som for nevnte bZ4X og tvillingen Subaru Solterra. Det betyr blant annet et batteri på 71,4 kWt. Men Toyota-konsernet har valgt å hente ut vesentlig mer hestekrefter i Lexus: 308 mot 218.

Særpreg

Designmessig ser man de samme proporsjonene, men i kjent stil har Lexus fått et særpreg som likevel skiller den fra en Toyota eller Subaru. Blant annet vil nok mange sette pris på at Lexus har valgt å lakkere partiet fra forskjerm og opp på panseret.

SÆRPREG: Den store sentralt plasserte skjermen, kjennes igjen fra Toyota bZ4X, men ellers er midtkonsoll og luftekanaler og diverse lister og paneler annerledes.

Svart panser

Lexus har til gjengjeld skapt en visuell effekt gjennom å svartlakkere midtpartiet på panseret – som dermed blir en forlengelse av den mørke og særpegede Lexus-grillen.

Effekten, som også inkluderer svart tak, er – heldigvis, vil noen si – ekstrautstyr.

Men kanskje mest spennende: Dette blir den første serieproduserte bilen i verden med det spektakulære rattet og det såkalte steer-by-wire-systemet. Det har vi tidligere skrevet om her.

Kjappere respons

Det er altså ingen rattstamme i bilen, og ingen mekanisk kobling mellom ratt og hjul. I stedet brukes en elektrisk tilkobling for å sende input fra rattet til hjulene.

Det skal gi kjappere respons og mindre bevegelser i rattet. 150 graders dreining er alt som trengs for fullt rattutslag.

SPENNENDE: Rattet av denne typen med såkalt steer-by-wire-teknologi kommer nå for første gang i en serieprodusert bil.

Nytt ratt

Lexus-ingeniørene har vært opptatt av at systemet fortsatt skal gi en tydelig styrefølelse. Det er også en backup for prosessorer og en nødstrømsforsyning, dersom systemet skulle miste hovedstrømforsyningen.

Systemet kommer med det nye yoke-rattet, som erstatter det tradisjonelle rattet. Dette gir også sjåføren bedre oversikt over instrumentpanelet og veien.

«Varmt teppe»

En type strålevarmere er plassert på nivå med knærne foran føreren og passasjeren foran, under rattstammen og det nedre instrumentpanelet. I tillegg til varme i seter og oppvarmet ratt, bidrar de til å øke hastigheten på oppvarmingen av kupeen, og føles som et varmt teppe rundt bena.

KOMFORT: Bra beinplass og et avansert panoramatak gjør turer i baksetet til en hyggelig opplevelse.

Sammen med panoramataket, som har en type belegg som både reduserer strålevarme og som sparer på varmen, skal dette bidra til å spare energi og reduserer belastningen på klimaanlegget.