SÆRPREG: Lexus RZ er en mer luksuriøs utgave av Toyota bZ4X og Subaru Solterra.Foto: LEXUS
Lexus RZ 450e:
Luksus for ikke altfor lange etapper
Med Lexus får du en forfinet Toyota bZ4X med 90 hester mer og det nye spektakulære rattet, som en av de første bilene i verden. Men rekkevidden er ikke luksus.
I en fersk pressemelding står det at «Lexus forventer at RZ vil kunne kjøre mer enn 400 km etter WLTP-syklusen.»
Samme ordlyd fant vi i de første omtalene av bZ4X. Der endte grunnmodellen med firehjulsdrift på 466 km. Men så må man legge på vekt i form av utstyr, ikke minst panoramatak, som er en viktig nyhet på Lexus.
bZ4X med denne type utstyr havner nede på 415 kilometer rekkevidde. Og det er grunn til å tro at Lexus blir enda litt tyngre, ettersom det er en dyrere bil med flere komponenter.
Med andre ord: Bittelitt over 40 mil for de norgesaktuelle bilene er nok et ganske pålitelig svar på spørsmålet alle elbilkunder – også Lexus sine – stiller seg.
Annonse
308 hester
Utgangspunktet for Lexus er det samme som for nevnte bZ4X og tvillingen Subaru Solterra. Det betyr blant annet et batteri på 71,4 kWt. Men Toyota-konsernet har valgt å hente ut vesentlig mer hestekrefter i Lexus: 308 mot 218.
Særpreg
Designmessig ser man de samme proporsjonene, men i kjent stil har Lexus fått et særpreg som likevel skiller den fra en Toyota eller Subaru. Blant annet vil nok mange sette pris på at Lexus har valgt å lakkere partiet fra forskjerm og opp på panseret.
Annonse
Svart panser
Lexus har til gjengjeld skapt en visuell effekt gjennom å svartlakkere midtpartiet på panseret – som dermed blir en forlengelse av den mørke og særpegede Lexus-grillen.
Effekten, som også inkluderer svart tak, er – heldigvis, vil noen si – ekstrautstyr.
Men kanskje mest spennende: Dette blir den første serieproduserte bilen i verden med det spektakulære rattet og det såkalte steer-by-wire-systemet. Det har vi tidligere skrevet om her.
Kjappere respons
Det er altså ingen rattstamme i bilen, og ingen mekanisk kobling mellom ratt og hjul. I stedet brukes en elektrisk tilkobling for å sende input fra rattet til hjulene.
Det skal gi kjappere respons og mindre bevegelser i rattet. 150 graders dreining er alt som trengs for fullt rattutslag.
Annonse
Nytt ratt
Lexus-ingeniørene har vært opptatt av at systemet fortsatt skal gi en tydelig styrefølelse. Det er også en backup for prosessorer og en nødstrømsforsyning, dersom systemet skulle miste hovedstrømforsyningen.
Systemet kommer med det nye yoke-rattet, som erstatter det tradisjonelle rattet. Dette gir også sjåføren bedre oversikt over instrumentpanelet og veien.
En type strålevarmere er plassert på nivå med knærne foran føreren og passasjeren foran, under rattstammen og det nedre instrumentpanelet. I tillegg til varme i seter og oppvarmet ratt, bidrar de til å øke hastigheten på oppvarmingen av kupeen, og føles som et varmt teppe rundt bena.
Sammen med panoramataket, som har en type belegg som både reduserer strålevarme og som sparer på varmen, skal dette bidra til å spare energi og reduserer belastningen på klimaanlegget.