Lexus har varslet en stor lansering av helelektriske RZ 450e rett over påske. Dette blir en mer luksuspreget variant av nylig lanserte Toyota bZ4X, men med så mange designmessige særtrekk at den står fram som selvstendig modell – slik vi er blitt vant til fra Toyota-konsernet.
Det er også ganske vanlig at det er de mest prestisjetunge bilene som først får ny og spennende teknologi. Det betyr at styreteknologien koblet opp til det nye rattet blir lansert i 450e innen det kommer i bZ4X.
Mindre rattutslag
Toyota og Lexus kaller det «steer-by-wire». Det er en styreteknologi uten mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene, der en aktuator tar imot styresignalene og utfører en mekanisk bevegelse.
Teknologien er godt kjent fra flyindustrien. For sjåføren vil det primært gi en styrefølelse uten vibrasjoner og med langt mindre rattutslag. Derav navnet «One Motion Grip».
Annonse
Nye muligheter
I praksis skal du aldri ha behov for å bruke øvre del av rattet. Og antakelig bruker du denne delen av rattet langt mindre enn du tror.
For ingeniørene vil det gi nye muligheter til å utnytte plassen der man hittil har funnet alt det mekaniske, som rattstamme og en rekke andre mindre komponenter.
Fra Toyota-hold blir det sagt at rattet skal testes ut på det kinesiske markedet, og at erfaringene derfra vil avgjøre om teknologien finner veien til Europa.
Men vi spiser rattkringla vår om ikke dette blir en svært attraktiv funksjon på europeiske veier.