FØRST NORGE, SÅ EUROPA: William Li grunnla Nio i 2014. To av modellene kommer snart til Norge. «Vi skal lage historie, ikke kopiere den», sier han.

Kan bytte batteri fremfor lading:

Slik kan kinesiske Nio forandre elbil-Norge

Kinesiske Nio skal erobre det europeiske elbil-markedet med å tilby fulladet batteri på tre minutter og levering av bilservicetjenester på døra. Norge er inngangsporten med lansering i høst.

Publisert Sist oppdatert

Trinn for trinn forklarte Marius Hayler, administrerende direktør for den kinesiske produsentens datterselskap i Norge, hvordan det nye merket skal erobre det norske elbilmarkedet.

En grundig forberedt strategi handler om elbiler med tilhørende servicetjenester, infrastruktur og tilkoblet brukersamfunn.

Allerede i september lanseres den første modellen:

En forbedret, europeisk utgave av SUV-en ES8.

Den fem meter lange modellen, som først ble lansert i Kina for tre år siden, presenteres som en konkurrent til de etablerte elektriske premium-SUV-ene i markedet.

Det er en velprøvd bil som har vært på markedet i Kina i tre år. Norge blir altså første land utenom Kina den selges i.

Les flere elbil-nyheter:

Bilen blir i Norge som standard utstyrt med en batteripakke på 100 kWt.

Rekkevidden er oppgitt til 500 km (WLTP). Takket være en motoreffekt på i overkant av 540 hk kan den sprinte fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Firehjulsdrift besørges ved en dual motor-konfigurasjon – med en elmotor på hver aksel.

Kapasitet for hjemmelading er 7 kW, mens bilen kan lade med en effekt på opptil 180 kW på lynlader. Lading fra 20 til 80 prosent av batterikapasiteten skal ta 30 minutter.

ES8 kan trekke tilhenger på opptil 1500 kg.

Selvkjørende storbil i 2022

Til neste år kommer den avanserte sedanen ET7 på markedet. Det ble

Den ble vist første gang under Nio Day i januar, er utstyrt med avanserte automatiske kjøresystemer (AD) og skal visstnok få en imponerende batterikapasitet. Detaljer om den europeiske versjonen følger senere.

Men Nios strategi handler ikke bare om bilen som produkt. Kineserne skal bygge et økosystem som inkluderer elbiler, servicetjenester, digitale opplevelser og livsstiltilbud – og et brukersamfunn med utgangspunkt i kjøretøyene.

Nio har allerede et team på 15 på plass i Norge og flere kommer til. Selskapet skal ikke etablere tradisjonelle forhandlere, men åpner et første «Nio House» i Oslo på Karl Johans gate, og deretter såkalte «Nio Spaces» i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

NIO HOUSE I OSLO: Fra en datamanipulert video som viser hvordan Nio presenteres som et livsstilsprodukt i gemyttlige omgivelser.
FULL RULLE: Her ruller Nio nummer 100.000, en ES8, ut fra produksjonslinjen på fabrikken til JAC-Nio i Hefei i Kina i april i år.
STOR SUV: Med vel fem meter i lengden og en viss høyde over havet, ruver ES8 i terrenget.
SALONGEN: ES8 med Lounge-seter. SUV-en kan leveres som både 6- og 7-seter.
FØRERMILJØ: Interiøret i Nio ES8.
ÅPNER SNART: Nio Service-senter i Oslo.

Les mer om kinesiske biler:

Fornøyde kunder viktigere enn salgsmål

Nios grunnlegger, styreleder og konsernsjef, William Li, forklarte under den digitale presentasjonen hvordan Norge ble valgt som utgangspunktet for en europeisk storoffensiv som starter nå.

– Nio har fra dag én forsøkt å være en global merkevare og tilby gode produkter og tjenester til brukere globalt. Valget av Norge som vårt første internasjonale marked skyldes ikke bare at Norge er det mest elbil-vennlige landet i verden, men også fordi det er en bærekraftig og innovativ nasjon, som samsvarer godt med Nios visjon, sa Li .

På spørsmål om hvilke forventninger han har til den ferske norske organisasjonen, sier Li at han ikke har lagt teamet under press for å oppnå bestemte salgsmål.

– Det viktige er å komme inn i markedet og gi den best mulige kundeopplevelsen. Fornøyde kunder er det fremste målet, sier han.

Lanserer batteribytte

Nio kommer også til å introdusere selskapets helhetlige batteriladings- og byttetjenester i Norge.

I løpet av året vil Nio lansere et ladekart for Europa, og de første fire batteribytte-stasjonene, hvor elbilens batterier blir byttet automatisk i løpet av tre minutter, vil lanseres i Norge.

Innen utgangen av 2022 vil det være bygget batteribytte-stasjoner i ytterligere fem byer i Norge - til sammen 16. Slik fungerer batteribyttestasjonen:

Her demonstreres batteribyttet på SUV-en Nio ES8, som kommer til Norge i september.

Nio Norges første service- og leveransesenter i Oslo åpner allerede i september i år.

Sømløs service-tjeneste

Fra og med neste år skal selskapet få på plass et landsdekkende servicenettverk og Nio vil tilby servicetjenester med mobile servicebiler som reiser til brukerne for å utføre grunnleggende reparasjoner og vedlikehold, samt «pick-up-tjeneste».

Denne går ut på at man bestiller tjenesten via Nio-appen, hvorpå kjøretøyet hentes av Nios ansatte og, etter service/reparasjon, deretter returneres til eieren.

Mange er selvsagt spent på hvordan bilen vil klare seg om vinteren. Har den vært testet for norske forhold?

– Faktisk har vi allerede fått god anledning til å teste ut det, sier William Li.

– Rundt 10.000 kunder har anskaffet bilen i de nordlige provinsene i Kina de siste årene og der kan det bli minst like kaldt som i Norge. Det har skaffet oss nyttig erfaring, og det går veldig bra, forsikrer Nio-sjefen.

Hvor utbredt er bruken av batteribytte blitt blant kinesiske kunder, og hvordan er kostnadsbildet?

– Vi har nå over 200 slike stasjoner langs viktige hovedårer i de mest befolkede strøkene som Shanghai, Beijing og Guangzhou, og de brukes flittig - allerede har det vært foretatt 2,4 millioner batteribytter. Vi har nå 10.000 brukere per dag og det foregår nå et batteribytte hvert 10. sekund på en av våre batteribyttestasjoner, sier Li til Motor.

Den første batteribyttestasjonen, for Nio ES8, ble installert for tre år siden - i mai 2018.

–Rimeligere med batteribytte

– 70 prosent av kundene våre har investert i en 7 kW-hjemmelader og vi har nå over 1000 superladere i Kina. Men kostnaden for kunden blir lavere totalt sett for kunden ved å bruke byttestasjonene enn superladerne, kan Nio-sjefen videre fortelle.

Har dere fortsatt planer om å lansere en batterikapasitet på 150 kWt til neste år?

– Vi er i rute med planene vi allerede har annonsert, bekrefter William Li.

Battericellene Nio benytter kommer fra CATL. Disse pakkes i standardiserte pakker som lett kan byttes ut og leases. BaaS (Battery as a service) er en fleksibel måte å disponere den batterikapasiteten man trenger en viss tid på.

Det er uvisst hvordan dette konseptet vil tilpasses norske forhold - dette er fortsatt under utredning.

Dette er Nio

  • Grunnlagt i 2014 av William Li Bin, en kjent kinesisk seriegründer
  • Har en visjon om utslippsfrie biler som en bestanddel i en lykkelig, bærekraftig livsstil
  • Nios kinesiske navn Weilai betyr «en blå himmel kommer»
  • Blant investorene var giganter som Baidu, Lenovo og Tencent
  • Fikk autorisasjon for testing av selvkjørende biler i California i 2016
  • Har designsenter i München i Tyskland og teknologisenter i Silicon Valley
  • Satte rekord for alle sportsbiler på Nürburgring Nordschleife i 2017 med den elektriske supersportsbilen EP9 med tiden 6:45:9
  • Lanserte SUV-en ES8 tidlig i 2018
  • Startet med batteribyttestasjoner i mai 2018
  • Ble børsnotert i New York i september 2018 - kortest tid fra oppstart til børsnotering noensinne for en bilprodusent
  • En mindre SUV, ES6, i 2019
  • En mer sporty SUV, EC6, i 2020
  • Har i dag 9000 ansatte fra 40 land
  • Lanserte den høyteknologiske sedanen ET7 høsten 2020 - i produksjon fra 2021
  • Etablert i Norge siden 5. mars 2021