SÅ VAR DE SEKS: Nå kan man velge mellom store og små trillinger fra Stellantis-gruppen. Sist ut: Citroën ë-Berlingo.
Foto: WILLIAM CROZES
ë-Berlingo lanseres i Norge:
Nå er det elbil-bonanza for storfamiliene
Tilbudet av elektriske flerbruksbiler utvides ytterligere, når Citroën ë-Berlingo nå kommer i det norske markedet.
Lenge har elbil-tilbudet til familier med mer enn to barn eller andre som trenger å frakte fem eller flere, vært svært begrenset. Mange familier som ønsker elbil har funnet det vanskelig å finne bil med plass til både voksne, barn og alt utstyret som hører til aktiviteter, både sommer og vinter.
Citroën ë-Berlingo blir nå et alternativ.
Mellomstore plasskonger
Som sine konsernsøsken Opel Combo-e og Peugeot e-Rifter, kan Citroën ë-Berlingo skryte av å være svært fleksibel og tilby godt med plass innvendig, uten å være en mastodont på veien.
Flerbruksbilene i størrelseskategorien over, som ë-Berlingos storebror ë-Space Tourer, kan oppleves som litt for store av mange.
ë-Berlingo kommer med én eller to skyvedører, og kan fås i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2 har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et litiumion-batteri med en kapasitet på 50 kWt.
Det skal ifølge Citroën gi en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP).
- Elektrifiseringen av Berlingo løser flere utfordringer. Rekkevidde nok til alle dagliglivets gjøremål, kravet til nok plass og fleksible løsninger, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën i Bertel O. Steen.
– Derfor tror vi at vår nye ë-Berlingo vil passe perfekt i et krevende, men modent norsk elbilmarked, mener Nedenes.
Den nye flerbruksbilen er utstyrt med en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter.
Hurtiglading: 100 kW
50 kWt-batteriet består av 216 celler organisert i 18 moduler og er plassert under gulvet - noe som er spesielt fordelaktig i såpass høye biler, da tyngdepunktet senkes og stabiliteten på veien blir bedre.
– Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWt kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengre turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes.
ë-Berlingo leveres standard med én-fase 7,4 kW ombordlader, men kan også leveres med tre-fase 11 kW-lader som tilbehør. Lading og forvarming kan kontrolleres via appen MyCitroën.
Svært bagasjerom
Legger man ned baksetene, gir L1-versjonen et lasterom på 2126 liter, mens L2 laster 2693 liter. I tillegg kan passasjersetet legges ned, noe som gjør det mulig å frakte gjenstander på inntil 3,44 meter.
For ekstra romfølelse kan ë-Berlingo også leveres med panoramatak -i kombinasjon med lagringsplass i taket.
Kundene kan velge mellom et standard 60/40-delt baksete, eller tre individuelle seter. Uansett hvilken løsning en velger, har alle setene på andre rad Isofix-fester som standard, og plass nok til tre barneseter ved siden av hverandre, forsikrer Citroën.
Personbil-utstyrt
Nykommeren får en hel del av det komfort- og sikkerhetsutstyret som den øvrige personbilfamilien til Citroën – blant annet head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse.
Sentralt i midtkonsollen sitter en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto.
Bilen er utstyrt med parkeringssensorer foran og bak som skal fungere også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå er også ryggekamera med 180-graders synsvinkel tilgjengelig.
ë-Berlingo leveres ikke med firehjulsdrift, men for den som trenger ekstra grep for å ta seg helt opp til hytta, kan ë-Berlingo også utstyres med det såkalte Grip Control-systemet. Det er et slags avansert antispinn-system som bruker elektroniske sensorer for å forbedre fremkommeligheten ved at man kan velge egnet modus for kjøreforholdene (gjørme, snø, sand, o.l).