SPENNENDE: Nye Peugeot 408 kommer først som ladehybrid, senere i helelektrisk versjon.

Ny Peugeot 408:

Denne design­perlen blir også hel­elektrisk

Peugeot er kjappere med å designe lekre biler enn å utstyre dem med motorteknologien nordmenn etterspør. Men 408 kommer etter hvert i helelektrisk utgave.

Publisert Sist oppdatert

I første omgang lanseres Peugeot 408 som ladehybrid, og med de to drivlinjene vi kjenner godt fra det store Stellantis-konsernet:

  • Bensinmotor med 180 hester og en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Eller bensinmotor med 150 hester og en elektrisk motor med 110 hestekrefter.
  • Begge med kun forhjulstrekk, et batteri på 12,4 kWt, og antatt elektrisk rekkevidde på 55 km.

Kombinasjon

Designet er som vi er blitt bortskjemt med på nyere Peugeot. Og etter bildene å dømme, fungerer det kanskje aller best på en modell med lange og lave linjer som dette.

408 er en slags kombinasjon av stasjonsvogn og kombikupé. Og hvis du føler du har sett noe liknende ganske nylig, så kan det være fra Motors prøvekjøring av Citroën C5 X (les mer her). Dette er teknisk sett tvillingen til 408.

SÆRPREG: Peugeot er alene i bilverden om å ha det lille rattet, og instrumentene over. Men Toyota kopierer dette langt på vei i nye elektriske bZ4X.

Særpreget innvendig

Men innvendig er det likevel store forskjeller. Peugeot viderefører sitt utmerkede i-cockpit-konsept, med det lille rattet som er flatt i overkant, og instrumentene på oversiden av rattkransen.

Ladehybriden er på plass i Norge i april.

– 408 kommer først som plug-in hybrid, men er i høyeste grad viktig fra dag én, da den vil være med på å bane vei for den helelektriske utgaven som kommer senere, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.