KOMMER NESTE ÅR: Bildet viser interiøret i Nissans elektriske SUV Ariya, som lanseres neste år. Nå har Nissan annonsert ytterligere en ny crossover.

Elbil-pioneren storsatser med batteripartner:

Nissan ruster opp og skal lage neste elbil i England

Mer enn ti år etter at Nissan sparket i gang masseproduksjon av elbiler i tidligere ukjent skala, blir det på ny virkelig fart på sakene hos den japanske produsenten.

Publisert Sist oppdatert

Startskuddet på den nye og ambisiøse storsatsingen kom da Nissan torsdag kunngjorde at de etablerer et nav for elbil- og batteriproduksjon i England. Det har fått navnet EV36Zero.

Det går antakelig et kollektivt lettelsens sukk gjennom regionen i Nord-England der den japanske produsenten skal ekspandere. En stund fryktet man nemlig at Nissan ville trappe ned sitt engasjement i landsdelen.

Sunderland har vært produksjonssted for alle de Leaf-modellene som har plassert Norge i helt i ledersjiktet for det globale elbilskiftet.

Her har Nissan hatt produksjon i 35 år, og her skal de nå etablere det såkalte øko-systemet for elbilproduksjon i samarbeid med batteriselskapet Envision Group.

Og her skal neste generasjon elbil utvikles, i første omgang en crossover (enda en…, vil noen si), men detaljene om denne bilen er på ingen måte klare.

Egen, fornybar energi

Det vil si at både produksjonsanleggene for biler og batterier, energiforsyningen og tilhørende tjenester etableres som et system der målet er å minimere utslippene totalt sett.

Systemet inkluderer etableringen av et dedikert infrastrukturprosjekt til en kostnad på rundt en milliard kroner, som kan være det første i sitt slag i Storbritannia.

Den samler energiproduksjon, forbruk og lagring gjennom et dedikert mikronett. Blant annet etableres der en lagringspark bestående av tidligere brukte batteripakker fra Nissan Leaf.

Elektrisiteten skal produseres fra vind- og solkraft med en forventet produksjon på 132 megawatt.

Statsminister-skryt

Statsminister Boris Johnson sier Nissans beslutning eksemplifiserer Storbritannias evne til å skape hundrevis av grønne arbeidsplasser og styrke britisk industri.

Nissan annonserte at de vil investere opptil 423 millioner pund (i underkant av fem milliarder kroner), for å produsere en ny generasjon elbil - en crossover - ved Sunderland-fabrikken.

Nissan lover for den neste modellen «design, effektivitet og batteriteknologi på et nytt nivå for å sikre best mulig overgang til elbil for flest mulig».

Elektrisk crossover

Den nye modellen er utviklet for globale markeder og produksjonen i Storbritannia skal eksporteres til de europeiske markedene som tradisjonelt betjenes av Nissans Sunderland-anlegg.

Den nye crossoveren vil bli bygget på Alliance CMF-EV-plattformen, som også den nært forestående Renault Mégane-e vil baseres på, og med en forventet produksjonskapasitet på opptil 100.000 biler.

Flere detaljer om den nye bilen, inkludert priser og teknologi, vil ifølge Nissan bli gitt nærmere bilmodellens lansering.

Kunngjøringen fra Nissan kommer parallelt med at alliansepartner Renault også annonserer storsatsing på sin nye generasjon elbil på to nivåer, med et eget økosystem i Nord-Frankrike, kalt ElectriCity.

Til felles har de to partnerne samarbeid med den kinesiske batteriprodusenten Envision AESC.

Neste batteri-generasjon

Som en del av Sunderland-navet skal Envision, som overtok Nissans batteriprodusent AESC i 2019, etablere en ny gigafabrikk ved siden av Nissans anlegg. Den kommer i tillegg til den eksisterende batterifabrikken, som var Europas første «gigafabrikk» og som har produsert batterier for Nissan Leaf siden 2013.

Fabrikken skal produsere neste generasjons batteriteknologi.

Det dreier seg om en såkalt Gen5-battericelle, som skal ha 30 prosent mer energitetthet enn dagens celler, og som dermed forbedrer både rekkevidde og effektivitet. Dette skal ifølge Envision gjøre batterier billigere og elbiler mer tilgjengelige for et økende antall kunder i fremtiden.

Den formelle planleggingsprosessen er i følge selskapet ferd med å begynne for den nye gigafabrikken, som representerer et første 9GWt-anlegg, med potensiell fremtidig investering på cirka 20 milliarder kroner av Envision AESC for å nå en kapasitet på 25 kWt, som skal gi 4500 nye «grønne» arbeidsplasser i regionen innen 2030, med videre kapasitetspotensial på opptil 35GWt.

I første omgang vil gigafabrikken være opphav til 750 arbeidsplasser, samtidig som den trygger 300 eksisterende.