SKAL FORBEDRES: Audi har truffet blink med sin e-tron i Norge – og er første Audi-modell som er blitt toppselger i noe land noensinne.
Foto: AUDI AG
Britisk magasin siterer Audi-kilder:
– Neste år får Audi e-tron 60 mil rekkevidde
Suksessmodellen Audi e-tron får en kraftig forbedret rekkevidde når den skal oppdateres i 2022, i følge et ledende britisk bilmagasin. På slutten av året vil Audi ha fire ulike elektriske SUV-er i produksjon.
Audi e-tron har så definitivt levert varene etter lanseringen i 2019 og ble Norges mest solgte bil i 2020, for øvrig første gang Audi har hatt en mestselgende modell i et helt år i noe marked.
Den tyske el-SUV-en – sammen med Jaguar I-Pace – frisket opp i et premiumsegment som Tesla hadde dominert nesten fullstendig.
Enkelte svakheter har suksessmodellen likevel hatt. Fremst av disse: en noe skuffende energieffektivitet og derfor relativt begrenset rekkevidde, tatt i betraktning den store batteripakken toppmodellen er utstyrt med.
Audi reklamerer med opptil 436 km rekkevidde på sin norske hjemmeside (e-tron 55), men med utstyrspakkene de fleste kundene velger blir det oftest snaut 40 mil – ja, helt ned i 37 – det er snakk om.
Så har da heller ikke e-tron briljert i Motor og NAFs rekkeviddetester, med under 35 mil om vinteren og snaut 40 sommerstid (e-tron 55) - til tross for en oppgitt bruttokapasitet batteripakken på 95 kWt, blant de største i markedet.
Midtlivs-oppgradering neste år
e-tron har kompensert for skuffende rekkevidde ved å gjøre det desto bedre i ladetestene. Dermed blir forflytningshastigheten for e-tron høyst akseptabel, i hvert fall om man slipper ladekø.
Neste år skal også rekkevidden få det tiltrengte løftet. Da skal e-tron oppgraderes, som vanlig er for tyske bilmodeller etter 3 og et halvt år på markedet.
Ikke minst skal den ifølge britiske Autocar, som har informasjonen fra Audi-innsidere, få et mer generøst energilager, som skal sikre vesentlig økt rekkevidde. Det skal dreie seg om en ny generasjon batteripakke.
Rekkevidde 600 km
Skal vi tro Autocars kilder, vil e-tron etter oppgraderingen kunne by på rundt 60 mil rekkevidde, en økning på opp mot 50 prosent fra det som er tilfellet i dag.
I tillegg til nye batterier er modellen øremerket for å få byttet ut sine elektriske motorer med mer effektive enheter og et oppgradert elektronisk kontroll- og styringssystem for blant annet forbedret regenerering av strøm, i følge Autocar.
Audi kommer definitivt til å stå godt rustet når neste år er omme - med hele fire elektriske SUV-er i produksjon (ikke medregnet Sportback-variantene): Q4 e-tron, den kommende Q6 e-tron, en 7-seters «storebror» til Q4 e-tron for det kinesiske markedet - og denne oppgraderte «ur-e-tron».