
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
Anerkjente Green NCAP beregnet bilers CO2-utslipp i et 16-årsperspektiv. Elbilene kom generelt best ut, men med oppsiktsvekkende unntak. De første utregningene var likevel ikke riktige.
Oppdatering 5. juli 2022: Tallene viste seg å ikke holde mål. Se her for korrekt utregning. Denne artikkelen, etter dette avsnittet, står slik den opprinnelig ble publisert.
***
Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
Undersøkelsen som nå publiseres, er basert på målinger av 61 modeller. Disse har i perioden 2019–2021 vært gjennom utslippstester som gjøres delvis i laboratorier og delvis i trafikken.
Produksjon og vraking
For første gang publiseres beregninger av bilenes CO2-utslipp i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer.
Tallene inkluderer dermed utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen av bilen etter vraking.
Beregningene er gjort i samarbeid med Joanneum Research, et av de største ikke-akademiske forskningsinstituttene i Østerrike. Fagfellevurderingen er gjort av Paul Scherrer Institute, et tverrfaglig forskningsorgan for natur- og ingeniørvitenskap med base i Sveits.
Har du lest disse sakene?
-
Konkurser i fleng:
Slutt for hydrogenbiler før det har startet?
-
Prøvekjørt: Suzuki e Vitara 4WD
Dette blir den nye bygdefavoritten
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
10-punktsjekken med Pål Anders Ullevålseter:
– Bekymret for de unge som ikke tar førerkortet
-
Vi med kjappe småbiler ...
Den starter med et snerr: Liten bil og stor lyd
-
Prøvekjørt: Ford Puma Gen-E
Ford skrur på sjarmen
-
Tolltrøbbel:
Handelskrigen gjør at denne Volvoen ofres
-
Forhandleren sa ingenting:
Solgte bruktbil med masse steinsprut-skader
-
Delemangel:
Venter på batteri, har kjørt dyr lånebil i snart ett år
-
Prøvekjørt: MGS5
Har skyhøye forventninger til denne
-
81
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
10-punktsjekken med Sindre Heyerdahl:
Se økonomiekspertens råd for et smart bilhold
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Vi som kjører offroad:
Bilvask? Nei takk, jeg har nettopp badet
-
Prøvekjørt: Opel Corsa
Kall det gjerne en hyllest, men det er noe mer her
-
Advarer bileierne:
Slik skal du ikke bruke bilen din

Ladevaner
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (ikke rangert i rekkefølge):
Bilmodell | Drivstoff | Co2-utslipp i tonn (fra-til) |
Fiat 500e | Elektrisk | 26–35 |
Hyundai Kona | Elektrisk | 27–39 |
Renault Zoe | Elektrisk | 29–40 |
Volkswagen ID.3 | Elektrisk | 33–49 |
Lexus UX | Elektrisk | 31–48 |
Nissan Leaf | Elektrisk | 34–45 |
Mustang Mach-E (4x4) | Elektrisk | 43–55 |
Hyundai Nexo | Hydrogen | 39–68 |
Volkswagen Golf GTE | Ladehybrid | 30–72 |
Mitsubishi Outlander | Ladehybrid | 49–88 |
Toyota Yaris | Hybrid | 35–55 |
Honda Jazz | Hybrid | 37–59 |
Toyota C-HR 1,8 | Hybrid | 38–60 |
Skoda Octavia | Diesel | 38–49 |
BMW 320 aut. | Diesel | 46–60 |
Mercedes-C 220 d aut. | Diesel | 41–64 |
Ford Kuga | Diesel | 48–61 |
Peugeot 3008 aut. | Diesel | 43–62 |
Volkswagen Passat aut. | Diesel | 47–63 |
BMW X1 xDrive aut. | Diesel | 51–68 |
Volvo XC60 aut. | Diesel | 60–81 |
Volkswagen Polo 1,0 | Bensin | 39–57 |
Peugeot 208 1,2 | Bensin | 42–58 |
Volkswagen Golf 1,5 | Bensin | 40–52 |
BMW 118i | Bensin | 48–59 |
Audi A3 | Bensin | 52–61 |
Nissan Qashqai | Bensin | 53–64 |
Mazda CX-5 | Bensin | 53–71 |
Mest lest på Motor.no:
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
-
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
-
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
-
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
Diesel bedre ...
Vi finner to opplagte konklusjoner når vi ser nøyere på tallene «fra vugge til grav»:
- Elbilene slipper ut minst i daglig bruk, men mest i produksjonsfasen.
- Elbilene får totalt sett de laveste utslippstallene.
Men det er interessant å merke seg for eksempel tallene til Skoda Octavia og Ford Mustang Mach-E. To biler i omtrent samme størrelse. Ifølge Green NCAP kommer dieseldrevne Octavia klart best ut av sammenlikningen.
Her kan du lese mer om undersøkelsen og dykke dypere ned i statistikken.