SKJERMØR UTEN PELS: MBUX Hyperscreen, den teknologisk avanserte super-skjermen, er standard på nye EQS 580 4Matic.

Starter på under en million:

Fra neste uke kan du kjøpe super-elbilen fra Mercedes

Den luksuriøse elektriske sedanen får en rekkevidde på 780 km og koster fra 935.000 kroner for versjonen EQS 450+. Den skal etter planen kunne leveres fra høsten av.

Publisert

Snart kommer bilen Mercedes håper skal vise at de kan sette alle på plass hva angår avanserte og luksuriøse elbiler. Fra 17. august blir det mulig å bestille det elektriske flaggskipet, S-klassen blant elbilene, EQS.

At den tyske premium-produsenten har lagt listen høyt, er det ingen tvil om. For å starte med rekkevidden: med 780 km oppgitt er det faktisk 10 km lenger enn det som tidligere var annonsert.

I denne omgang kommer det to versjoner: EQS 450 + og EQS 580 4Matic.

Førstnevnte som har 333 hk, mens 580-utgaven skilter med 524. Logikken bak benevnelsene 450 og 580 er ikke annet enn å plassere nivået på modellene ytelsesmessig sammenlignet med andre modeller, de refererer ikke til noen bestemte verdier.

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4Matic også har en motor på forakselen.

– Flaggskipet EQS tar elbiler til et nytt nivå, og imponerer med en fantastisk rekkevidde på opptil 780 kilometer, mye takket være klasseledende aerodynamikk og en svært effektiv drivlinje. Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Godt standardutstyr

Og bilen er velutstyrt fra grunnen av: Blant annet kommer EQS med ett års gratis og ubegrenset Ionity hurtiglading via Mercedes me charge.

Når det gjelder den gedigne MBUX Hyperscreen, er den standard kun på den foreløpige toppmodellen, EQS 580 4Matic.

På begge versjoner er følgende standard: Nøkkelfri start, digitale hovedlys med projisering (en lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt), parkeringspakke med 360-graders kamera, kjøreassistentpakke «Plus» med adaptiv cruise control, speilpakke, Airmatic luftfjæring, elektrisk justerbare seter med minne, bakakselstyring på 4,5 grader og integrasjonspakke for smarttelefon.

EQS skal, om ikke uforutsette hendelser stikker kjepper i hjulene på Mercedes-maskineriet, kunne leveres til høsten. Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør for Mercedes hos importøren, Bertel O. Steen, har tidligere antydet at den vil være på norske veier innen oktober i år, antagelig i september.

Priser og tekniske data:

Versjoner EQS 450+ EQS 580 4MATIC
Pris:kr935.0001.162.000
HjuldriftBakhjulsdriftFirehjulsdrift
Effekthk333524
DreiemomentNm568855
Akselerasjon (0-100 km/h)sek.6,24,3
Toppfart3km/t210210
Batterikapasitet (WLTP)kWt107,8107,8
Maksimal regenereringskapasitetkW186290
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)kW11/2211/22
HurtigladerkW200200
Blandet forbruk (WLTP)kWt/100 km15,6-19,818,4-21,2
CO2 utslipp (WLTP)g/km00

Begge modellene har permanent synkron elektrisk motor (PSM). Kilde: Mercedes-Benz AG