TREDJE MEB-BIL: VW ID.4 blir lansert nærmere påske, men allerede nå blir de første ID.5 produsert. Bildet viser konseptbilen den er basert på: ID. Crozz
Foto: VOLKSWAGEN
VW har fått opp farten:
Nå er de første ID.5-bilene allerede produsert
Det tok relativt lang tid fra ID.3 ble presentert til Volkswagen satte ID.4 i produksjon. Nestemann går det raskere med. De første eksemplarene av ID.5 er allerede bygget.
ID.5 er på vei, bekjentgjorde VW på diskret vis forleden, uten trommer og trompeter, men via en twitter-melding.
Neste elektriske SUV fra selskapet blir dermed den tredje elbilen basert på MEB-plattformen. Den kupé-formede SUV-en blir i forhold til VW ID.4 omtrent som Audi e-tron Sportback er i forhold til e-tron SUV.
Audi vil for øvrig etter hvert få en tilsvarende søstermodell til sin kommende Q4 e-tron (også den basert på MEB).
Ingen overraskelser der, forresten: Det blir også en Q4 e-tron Sportback, som allerede er vist om konseptbil.
Snuoperasjonen fortsetter
Volkswagen-konsernet er verdens nest største bilprodusent etter Toyota.
Men i motsetning til sin japanske konkurrent er den tyske giganten i ferd med å gjennomføre en kjempemessig omlegging av strategien der det meste handler om elbiler.
Den omleggingen er ikke gjort i en håndvending for konsernsjef Herbert Diess.
ID.3-etterfølgerne på vei
Første del er gjennomført: ID.3, modellen som ble utsett som en milepæl på linje med Bobla og Golf, har vært i produksjon i godt over et år – ikke uten utfordringer, for å si det mildt.
Med SUV-en ID.4, som er nå på vei ut i verdensmarkedene, kan VW-skipet se ut til å være på vei inn i smulere farvann. Konsernet benytter anledningen nå som prosessene ser ut til å gå seg til (med unntak av mangel på elektroniske mikrobrikker), med å lansere den tredje MEB-modellen: ID.5.
Det ble bekreftet i en Twitter-melding sendt ut fra Volkswagen i delstaten Sachsen:
Startet førproduksjon
Der skriver selskapet at VW-sjefen Ralf Brandstätter har kunngjort oppstart av produksjonslinjene for kupé-SUV-en ID.5 for såkalt før-produksjon ved fabrikken i Zwickau, der ID.3 har vært produsert siden november 2019.
Det betyr at produksjon av de første eksemplarene av bilen før serieproduksjonen starter er igangsatt, i hovedsak for å teste og kalibrere produksjonsverktøyet og å produsere biler for intern testing.
At ID.5 kommer i produksjon så pass kort tid etter ID.4 er egentlig ikke veldig overraskende. Det dreier seg i bunn og grunn om en ID.4 med en annen, coupé-lignende karosserivariant, basert på konseptbilen ID.Crozz, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2017.
Volkswagen annonserer at ID.5 kommer i salg i annet halvår 2021, uten å være mer presis. Det hefter usikkerhet ikke bare ved koronasituasjonen, men også ved tilgangen prosessorer.
Men det betyr i hvert fall at det finnes en mulighet for at vi får se ID.5 her i landet før året er omme.
Da bør heller ikke MEB-fjerdemann, den større SUV-en VW ID.6, være svært langt unna.