REKKEVIDDEVINNER: Tesla Model 3 LR.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Tesla Model 3 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Kraftig forbedret Norgesfavoritt
Tesla Model 3 LR ble den nye folkevogna etter lanseringen i 2019. Med ny varmepumpe på plass er den nå bedre enn noen gang.
TESLA MODEL 3 LR
Pris testbil: Kr. 481.642.
Oppgitt rekkevidde: 580 km.
Rekkevidde i testen: 514 km.
Ladetid fra 10 til 80 prosent (CCS):
29 minutter, 54 sekunder.
Dekkdimensjon: 235/45 R18.
Rekkeviddetesten:
Tesla Model 3 kom lengst av alle i testen, med stopp i en bratt motbakke med 514 km på triptelleren. Den hadde gått 57 km etter at den varslet 0 km rest-rekkevidde, et tall som trolig ble kraftig påvirket av at det tilfeldigvis var mye utforkjøring to mil etter at den varslet 0. Man bør derfor ikke basere seg på at bilen har en så stor skjult rekkevidde-reserve.
Bilen varsler om lite batteri ved at batteri-symbolet i displayet skifter farge: Til gult ved 100 km rest og til rødt ved 50 km rest. Bilen manglet kraft i motbakkene etter at den varslet 0 km rest-rekkevidde, men var ellers fin å kjøre til det siste.
Model 3 har lavere forbruk og bedre rekkevidde enn tidligere, og gikk 110 km lengre enn i forrige vintertest (som riktignok ble kjørt i kaldere vær og på våt vei).
- Reell rekkevidde i testen: 514 km.
- Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
- Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 57 km.
- Målt forbruk: 13,6 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 14,8 kWt/100 km).
Ladetesten:
Model 3 ble testet to steder, både ved Ionity på Dal og dagen etter på Teslas Supercharger på Liertoppen. Begge gangene var bilen først kjørt sammenhengende i over to timer, og med automatisk temperatur-optimalisert batteri.
Den ble koblet til på Ionity med 10 prosent gjenværende strøm. Den mottok straks 133 kW, før det steg til toppunktet på 181 kW etter 16 minutter. Derfra falt kurven stabilt til 56 kW ved 80 prosent.
- Ladetid 10-80 prosent: 29 minutter og 54 sekunder.
- Oppgitt ladeeffekt: 250 kW.
- Faktisk målt ladeeffekt: 181 kW.
- Energimengde mottatt: 55,235 kWt.
På Liertoppen Supercharger ble den koblet til med 2 prosent gjenværende strøm. Den mottok omgående 115 kW, steg sakte til 139 kW ved 10 minutter, før effekten føk i været til 178 kW ved 13 minutters lading. Deretter falt ladekurven stabilt til 56 kW ved 80 prosent, med en reduksjon som var ganske identisk med kurven på Ionity-stasjonen.
- Ladetid 2-80 prosent: 31 minutter og 48 sekunder.
- Oppgitt ladeeffekt: 250 kW.
- Faktisk målt ladeffekt: 178 kW.
- Energimengde mottatt: 58 kWt.
VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Importørens kommentar:
– NAFs grundige rekkeviddetest bekrefter at Model 3 med varmepumpe har blitt enda mer effektiv enn før. Høy rekkevidde og lave månedsbeløp er bare to av mange grunner til at stadig flere nordmenn velger Model 3. I tillegg holder vi Tesla-eierne mobile med Supercharger-nettverket vårt, som allerede består av mer enn 1000 ladestolper i Norge. Vi fortsetter utbyggingen i år, med planer om å åpne mer enn 30 nye stasjoner i Norge, sier Nora Wisløff Egenæs i Tesla.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.